Volvo V90: Svěží severský vánek pro rodinu i VIP
Volvo V90
Zpívá se, že severní vítr je krutý, to ale neznamená, že vše, co přichází ze severu, nedokáže zahřát u srdce. Naopak. Přístup seveřanů k produktovému designu je velmi specifický a na chladné klimatické podmínky reagují v konečném důsledku velmi útulnou a komfortní atmosférou. Zářným příkladem je zbrusu nové Volvo V90, které do třídy velkých prémiových kombíků přináší originální svěží vánek.
Předchozí generace velkého kombíku V70 byla na trhu pěkně dlouho, a tak se stejně jako v případě velkého SUV XC90 čeká na novou generaci s velkým očekáváním. A stejně jako u XC90 zatím vše nasvědčuje tomu, že i nové pětimetrové švédské kombi bude trefou do černého.
Design prodává
Obecné pravidlo platí v automobilové branži poslední dobou čím dál více a v prémiové třídě hraje design ještě významnější roli. Je to segment, v kterém zákazník nemusí moc koukat na peníze a rád si připlatí za kvalitu a něco, co se mu líbí. Designéři Volva pod vedením Thomase Ingenlatha (bývalý šéfdesignér Škodovky) u svých posledních modelů ukazují, že vkusu zákazníků dobře rozumí a umí jim namíchat optimální mix toho, co se jim bude líbit. Názornou ukázkou může být úspěch kompaktního SUV XC60, které značce přivedlo nové zákazníky, kteří doposud Volvo nikdy neměli a kteří si pro tento model přišli prostě jen proto, že jim líbí. Model V90 má podle mne všechy parametry k tomu, aby ve své třídě ukázal podobný efekt. Po boku tradiční německé prémiové trojky, na kterou poslední dobou útočí i Jaguar, působí Volvo V90 originálně, nezaměnitelně, sebevědomě i výrazně a přitom nijak okázale či dokonce arogantně. Z hlediska vzhledu ho považuji za jeden z designově nejkomplexnějších vozů na trhu, který s přirozenou samozřejmostí dodá potřebnou důstojnost právníkovi či lékaři, stejně jako se v něm bude dobře cítit sportovec před stadionem. Mimochodem, Volvo angažovalo pro tento model do role ambasadora fotbalistu Zlatana Ibrahimoviče – můžete se podívat na video, které z toho vzniklo.
Interiér: IKEA pro velmi náročné
Můžeme sice tvrdit, že Švédové jsou z hlediska interiérového designu specifičtí – jsou spíše minimalističtí s akcentem na jednoduchost, ale nic to nemění na tom, že zároveň vyžadují vysokou kvalitu, funkčnost a četné použití přírodních materiálů. Výsledkem je styl, který je většině lidí příjemný, působí útulně, jednoduše a přitom luxusně. Vítejte uvnitř Volva V90 – je totiž přesně takové. Tým interiérových designérů, který vede bývalý designér značky Bentley Robin Page, se opravdu „vycajchloval“ a navázal na svou práci v modelu XC90. Volvo V90 na mne snad působí pro svůj segment až příliš luxusně a dovedu si představit, že si jej lidé budou kupovat třeba právě jen pro ten pocit z interiéru, kterému, jak velí doba, vévodí velký dotykový displej infotainmentu Sensus na středovém panelu.
Vše, co doba vyžaduje
Nové Volvo V90 se bude nabízet ve čtyřech výbavách (Kinetic, Momentum, Inscription a R-Design), přičemž jak je u této značky zvykem, již základní verze zahrnuje velmi dlouhý seznam prvků, a to zejména těch bezpečnostních. Ono to popravdě v silně konkurenčním prostředí, jež panuje v tomto segmentu, ani jinak nejde, stejně jako nutnost nabízet verze s pohonem přední nápravy i všech kol. U nás se v této třídě „holátka“ moc neprodávají. Soubor pasivních a aktivních bezpečnostních systémů sdružuje Volvo pod název IntelliSafe, což zároveň tvoří základ zcela nového směru, který se Volvo o poznání intenzivněji než konkurence snaží přivést do běžné praxe – autonomní řízení. S jeho současným vývojovým stupněm se budeme moci seznámit právě i v modelu V90, kde je integrován ve variantě poloautomatického samostatného řízení, jež funguje až do rychlosti 130 km/h.
Jak je na tom s komfortem a prostorem?
Volvo kladlo při vývoji vysoký důraz na komfort a tichý interiér. Také proto je v nabídce příplatků možnost vzduchového odpružení zadní nápravy. O komfortu z hlediska materiálů již byla řeč, ale V90 nezaostává ani v oblasti prostornosti pro cestující. Zejména vpředu je dojem perfektní, což neznamená, že by vzadu měl i dospělý jedinec nějak strádat. Zadní část kombíku V90 již není tak hranatá jako dříve, takže kufr o objemu 560 litrů je plus-minus srovnatelný s konkurencí a jeho využitelnost je kvůli zkosení zádi o něco menší – ústupek z tradice lze akceptovat s ohledem na výslednou estetiku. Tak či tak, v těchto autech se zase tolik věcí nevozí a pro rodinnou dovolenou v zimě či v létě bude zavazadelník stačit.
Motory: pouze čtyřválce
Doba už je holt taková, takže si zvykejme…už u modelu XC90 vyškrtlo Volvo z nabídky vše, co mělo více jak čtyři válce, a očekávat jiný přístup u V90 by bylo naivní. Pro český trh jsou tedy k dispozici benzinové čtyřválce T5 (254 k), T6 AWD (320 k) a plug-in hybrid T8 AWD s benzinovým motorem 320 koní kombinovaným s elektromotorem o výkonu 87 koní, který pohání zadní kola. Kombinovaný výkon soustrojí je tedy 407 koní s maximálním točivým momentem 640 Nm. V Evropě stále dominantní diesely jsou zastoupeny verzemi D3 (150 k), D4 (190 k) a D5 AWD (235 k), přičemž každou z nich si lze koupit i s pohonem všech kol. S manuální převodovkou se setkáte jen u verzí D3 a D4, jinak je v nabídce šesti- nebo osmistupňový automat Geartronic. Jakkoliv jsou parametrově čtyřválce dostatečné, vidím v absenci agregátů s větším počtem válců přeci jen hendikep. V této třídě totiž nejde jen a pouze o výkon a dynamiku, ale také o pocit z toho, co má člověk pod kapotou. Oblíbenost šestiválců je zde prostě značná a obecná otázka odolnosti a trvanlivosti čtyřválců zatím nezodpovězená…
Ceny známe už teď, první auta budou na podzim
Vstupní verzí a motorizací do řady V90 je provedení D3 FWD Kinetic s cenovkou 1 106 400 Kč (vč. DPH), předpokládám, že prodávanější budou lépe vybavené a výkonnější dieselové verze s pohonem všech kol, kde se cena pohybuje kolem 1,5 milionu.
Plusy:
design, zpracování, kvalita, bezpečnost
Minusy:
pouze čtyřválcové motory, průměrná velikost zavazadlového prostoru
Verdikt
Jsem vděčný za každé auto, z kterého čiší sebevědomá individualita a které zároveň dokáže i v detailech splnit to, co slibuje jako celek. Volvo V90 na mne působí přesně takto – vzhledově originální a propracované do detailu, nezaostává ani po technické či technologické stránce. Je to auto, u kterého si dovedu představit, že odváží VIP z filmového festivalu stejně, jako, že přiváží rodinu do horského střediska či k pláži. Volvo o svých modelech V90/S90 říká, že to jsou auta, která si lidé kupují, aby se odměnili. Něco na tom bude.