Jaguar XE: Nepodceňuj šelmu s vytaženými drápy
Jaguar XE
Jaguar XE je britská reakce na BMW řady 3, Mercedes třídy C nebo Audi A4. A není to vůbec špatná odpověď, tak proč se tak dobře neprodává? Možná mu pomohou nově představené motory…
První Jaguar XE byl představen veřejnosti na autosalonu v Paříži v roce 2014, přičemž výroba byla zahájena v dubnu 2015. Vůz se vyznačuje nejen designem od Iana Calluma (který těžko odlišuji od většího XF), ale i hliníkovou strukturou karoserie a částí podvozku, což bylo v té době v rámci třídy unikum.
Po třech letech přišel čas na víceméně technický facelift, který jsem vyzkoušel v rámci testovacích jízd v německém Porýní. Pokud se zaměříme na interiér, který potěší elegancí a kvalitním zpracováním, největší novinkou je jistě instalace velkého TFT displeje o úhlopříčce 12,3 palce, zakomponovaného do palubní desky. V rámci proměny došlo i k rozšíření funkcí informačního a zábavního systému – například celý displej lze využít pro 3D zobrazenou navigaci. Nově je možné každé XE vybavit systémem Configurable Dynamics, který mění odezvu řízení, odezvy plynu a řazení. Mezi nové asistenční a bezpečnostní funkce patří například sledování provozu před vozidlem nebo funkce komfortního otevírání kufru gestem.
Krásný tah
Důležité jsou ovšem hlavně motory: v rámci současné modernizace Jaguar představil novou řadu dvoulitrových motorů, které u naftové i benzinové verze sdílejí společný hliníkový blok. Jedná se o turbobenzinový motor o výkonu 200 a 250 koní a turbodiesel, který přináší důstojných 240 koní výkonu. Zároveň s tím došlo i k posílení motoru 3.0 V6, který nyní nabízí výkon 380 koní.
Během testovacích jízd jsem se soustředil zejména na první dva zmíněné. Turbodiesel je sice trochu hlučnější, než by mi bylo příjemné, ale jeho dynamika je vzhledem k velikosti vozu konečně důstojná. Motor krásně táhne z nízkých otáček a nejvyšší točivý moment 500 Nm nabízí při 1500/min. K dosažení těchto nadprůměrných hodnot využívá technologii dvojitého přeplňování biturbo. Ještě zajímavější jsou ale dvoulitrové turbobenzinové čtyřválce o výkonech 200 a 250 koní, které zaplňují dosavadní mezeru v této výkonnostní třídě.
Zejména silnější agregát si mě získal příjemným zvukem, svou točivostí a silou. Kromě 250 koní při 5500/min nabízí točivý moment 365 Nm při 1500/min, což stačí na akceleraci na 100 km/h za 6,3 s a maximální rychlost 250 km/h. Kombinované spotřeby 6,3 l/100 km se mi během testovacích jízd na klikatých okreskách logicky podařit nepovedlo.
Co mě na XE proti většímu XF baví, je přesné a přímé řízení, které umožňuje velmi svižnou a sebejistou jízdu v zatáčkách. Všechny benzinové a většina dieselových motorizací jsou spojeny pouze s osmistupňovým automatem ZF, který lze ovládat páčkami na volantu. Opět, k tomu nemám výtku. Stejně tak mě potěšil podvozek, který je čitelný a dostatečný komfortní, bez toho aniž by způsoboval náklony karoserie v zatáčkách. Jaguar XE s označením 25t je zkrátka příjemné, dobře ovladatelné a relativně rychlé auto, na něž si člověk rychle zvykne. Těší mě i slušná pohotovostní hmotnost 1540 kg. I když XE má primárně poháněná zadní kola, verze 20d, 25d a 25t je možné pořídit i s pohonem všech kol.
Slušná konkurence
Jaguar XE je nabízen v pěti výbavových stupních, nyní s komplexní paletou benzinových i naftových motorů. Základní E-Performance (20d, 163 k) ve verzi Pure pořídíte za 1 026 806 Kč (včetně DPH), vrcholný S (3.0 V6, 380 k) stojí 1 572 516 Kč. Testovaný kousek ve verzi R-Sport 25t stojí 1 245 937 Kč, což je vzhledem ke konkurenci slušná cena, kterou samozřejmě mohou dále ovlivnit příplatky. I tak lze ovšem říct, že v rámci prémiového segmentu nejsou Jaguary předražené.
Nový naftový čtyřválec 2.0 Ingenium bi-turbo přináší skvělý výkon 240 koní a 500 Nm točivého momentu zejména díky dvoufázovému přeplňování. Menší turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek zajišťuje maximální točivý moment již při 1500/min, zatímco větší turbodmychadlo s plnicím tlakem 3,7 baru přináší sílu ve středních a vyšších otáčkách. Vstřikování zajišťuje soustava common-rail s maximálním vstřikovacím tlakem 2200 barů. Slabší verze tohoto motoru (180 a 163 k) využívá pouze jedno turbodmychadlo, stejně jako benzinová varianta.
Nové motory jsou nabízeny nejen pro XE, ale i pro větší XF a konečně i SUV F-Pace. Jaguar časem představí ještě šestiválcové verze nových motorů Ingenium, takže se určitě máme na co těšit. A navíc – v těchto dnech dochází k představení nového XF Sportbrake, tedy kombi vyšší střední třídy, které podle prvních snímků vypadá velmi přitažlivě. Jaguar zkrátka jede a já mu to přeji.
Plusy:
Projev motoru 25t, podvozek, řízení, kvalita zpracování, image
Minusy:
Hlučnější turbodiesel, ovládání dotekového displeje
Verdikt:
Britské značce se tržně daří – i v České republice zažívá nebývalý nárůst – hlavně díky SUV modelu F-Pace. A to je škoda, protože zrovna XE je neoprávněně opomíjený vůz. Není zbytečně drahý, má velmi dobré jízdní vlastnosti a slušné nové motory, jejichž vrcholem je stále nabídka charakterního šestiválce. A navíc, nelze mu upřít dobrou image a styl. Zamyslete se nad ním…