První pokutu kvůli volební kampani dostala ODA za chyby v letáku
AKTUALIZOVÁNO
Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí udělil první pokutu. Podle serveru iRozhlas.cz ji dostala Občanská demokratická aliance (ODA). Má zaplatit 19 000 korun. Úřad konkrétní pokutovanou stranu neuvedl, podrobnější informace nechce zveřejňovat do vyhlášení výsledků voleb. Kandidující subjekt povinnosti porušil tím, že neoznačil propagační leták informacemi o zadavateli a zpracovateli, uvedl to předseda úřadu Vojtěch Weis.
Úřad začal fungovat letos. Nedávno zahájil první vlnu několika správních řízení, která souvisejí s říjnovými volbami do Sněmovny. Nyní rozhodl o prvním z nich, u kterého se potvrdilo porušení pravidel vedení volební kampaně. „S ohledem na skutečnost, že je správní řízení neveřejné a rozhodnutí může být napadeno správní žalobou a že není ambicí úřadu zasahovat do volební kampaně nad rámec zákonných povinností, zejména pak volební kampaň ovlivňovat, nebude úřad do vyhlášení konečného výsledku voleb zveřejňovat podrobnější informace,“ uvedl Weis. Mluvčí ODA Miloš Němeček potvrdil, že strana skutečně pokutu dostala. Volby se budou konat 20. a 21. října.
Leták se objevil jako inzerce v příloze dvou týdeníků a v celostátním deníku. Kandidující subjekt však nezajistil na letáku informace o zadavateli a zpracovateli. Byl přitom označený názvem i zkratkou obviněného subjektu. „Současně se jednalo o volební kampaň ve vlastní prospěch. Domníváme se, že výše pokuty dostatečně zohledňuje nižší společenskou škodlivost přestupku v kontextu možného rozsahu pokuty od 10 000 do 100 000 korun a současně plní i preventivní funkci správního trestu,“ uvedl Weis.
V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.
ODA musí zaplatit pokutu 19 000 korun a uhradit náklady řízení 1000 korun. Proti rozhodnutí úřadu nelze podat rozklad ani jej přezkoumat v přezkumném řízení. Lze jen podat správní žalobu ke Krajskému soudu v Brně. Podání žaloby však nemá odkladný účinek.
Za dřívější chyby v reklam pokuty nepadly
Deník Echo24 již dříve informoval o reklamě Spolku pro zachování demokracie v ČR kvůli billboardům „Vidíte žlutě?“, které byly namířeny proti řepce předsedy hnutí ANO Andreje Babiše. Ty nesplňovaly všechny náležitosti, které musí politická reklama splňovat.
Podle nového zákona o sdružování politických stran musí být každá politická reklama předem zaevidována. Musí mít rovněž označeného zadavatele, zpracovatele i označení politického subjektu. Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí nakonec pokutu neudělil i přes to, že v ní tyto informace chyběly.
Zadavatelem byl Spolek pro zachování demokracie v ČR, v jehož čele stojí Babišův kritik, podnikatel Radomil Bábek. Mezi členy hnutí patří i herečka Barbora Štěpánová a zemědělec Bohumír Rada. Spolek v době, kdy kritická kampaň vznikla, nebyl registrovaný jako politické hnutí a podle Bábka šlo pouze o kritiku, ne o politickou kampaň.