Peugeot RCZ R: Ostré překvapení pro víkendové řádění
TEST
Peugeot RCZ R je zatím nejsilnějším sériovým modelem značky. Z motoru o objemu 1,6 litru doluje neskutečných 270 koní! Tomu se musely přizpůsobit i další součásti auta. V současné době se jedná o nevýkonnější francouzské auto na trhu. Bylo kompletně vyvinuto týmem Peugeot Sport, který stál například za vítězným závodním vozem z Le Mans 2009. Není to jen hra na efekt, ale pořádné, ostré auto, které nabízí nečekané zážitky.
Přesných šest stupňů
Už při usednutí do interiéru vám učarují výrazně tvarovaná sedadla, která výborně drží tělo v zatáčkách. Ihned si najdete ideální pozici za volantem a můžete vyrazit. Předtím se ale ještě rozhlédnu po vnitřním prostoru – ovladače dobře znám z jiných, starších modelů značky, výklopný displej jednoduché navigace mě také neohromní. Místo na zadních sedadlech je využitelné spíš pro odložení věcí než pro reálnou přepravu dospělých a kufr? Ten odpovídá vnějšímu vzhledu auta, touha po praktickém přepravníku vás při koupi určitě ovlivňovat nebude. I tak ale můžete využít 384 litrů, které na potřebné věci skutečně stačí. Při manévrování ve městě si možná budete muset trochu zvyknout na trochu omezený výhled a pocit masivnosti, který z auta sálá, ovšem na okreskách na to rychle zapomenete.
Tehdy totiž můžete naplno začít využívat motor a celé pohonné ústrojí. Díky masivnímu přeplňování dostali inženýři divize Peugeot Sport z motoru 1,6 litru brutální výkon 270 koní (a točivý moment 330 Nm), takže s rychlostí zde rozhodně problém není. Motor se naplno nadechuje za hranicí 3000/min a od té doby drtivě zrychluje až za hranici 6500/min. Má hutný, ale stále příjemný zvukový projev a svou silou vás spolehlivě zarazí do sedadla. Zrychlení na stovku zabere 5,9 s a omezovač vás v případě volného autobahnu zastaví až na hranici 250 km/h.
Velmi mě potěšilo, jak příjemně funguje přesná, sportovní šestistupňová převodovka, která má dobře odstupňované rychlosti. Spojka je trochu tvrdší, ale tomu se nelze divit – celé pohonné ústrojí prošlo opravdu důkladnými úpravami (s využitím některých polozávodních komponent), aby bylo dosaženo skvělého výkonu a funkčnosti. Mezi předními koly je umístěn samosvorný diferenciál Torsen, který pomáhá lepšímu přenosu masivního výkonu na silnici. I tak ale RCZ R trochu tahá za volant, což je patrné zejména při prudkých změnách směru.
Drtivý účinek brzd
Pokud si zvyknete na dynamiku, je dobré naplno vyzkoušet ohromné brzdy s kotouči o rozměru 380 mm, které mají skutečně drtivý účinek. Peugeot brzdí skvěle a na brzdnou soustavu jsem se brzy naplno spolehl – určitě je cítit i výrazné odlehčování modelu R, proti běžným verzím přišel až o metrák hmoty. Bezesporu pomáhal i grip pneumatik Goodyear F1 (o rozměru 235/40 R19), jež zaslouží jen samou chválu. Sportovní podvozek si v pohodě poradí i s českými nerovnostmi, a to aniž by zbytečně prudce rázoval do karoserie. Jeho nastavení mi vyhovovalo – auto je tuhé, s minimálními náklony v zatáčkách, a přitom zbytečně nemlátí a nerázuje. Je vidět, že RCZ R je doladěný celek, u nějž se nezapomnělo na žádnou důležitou součást. Funguje sebejistě ‑ i mě dokázal na limitu celkem školit, než jsem si zvykl naplno využívat jeho potenciál.
Peugeot představil svého konkurenta modelu Audi TT (potažmo modelu TTS) a vytvořil rychlý, efektní a velmi dobře fungující kus techniky. Techniky, která je navíc přitažlivá a vzbuzuje u okolí emoce i v případě, že stojí u krajnice. Peugeot RCZ koupíte se základním motorem již od 630 000 Kč, vrcholný model R stojí samozřejmě o něco víc. Konkrétně za něj, v rámci akční ceny, francouzský výrobce žádá 1 040 000 Kč. To vám možná na první pohled připadá hodně, ale zas tak moc to není. Audi TT s podobným výkonem a výbavou určitě levněji nekoupíte… Ostré hot-hatche, s nimiž však RCZ R až tak nesoutěží, jsou zase o něco levnější. Osobně si myslím, že v úzkém segmentu, kde se RCZ R pohybuje, je cena vozu adekvátní.
Plusy:
Výkon motoru, podvozek, převodovka, agilita v zatáčkách, zábavnost jízdy, slušná spotřeba
Minusy:
Horší výhled, intuitivnost ovladacích prvků, těžké dveře
Verdikt:
Po delší době nové auto, ze kterého jsem se zpotil a roztřásly se mi ruce. Na přemotorovanou předokolku funguje skvěle a vyžaduje pevnou ruku, což je mi sympatické. Vyšperkovaný vrcholný model Peugeotu není ani zbytečně předražený, cena odráží použitou techniku a její sladění. K tomu navíc počítejte se všemi očekávanými komfortními prvky – dvouzónovou klimatizací, navigací, kvalitním audiosystémem či účinnými samonatáčecími xenonovými světlomety. Velmi zajímavé auto na víkendové řádění!