Mercedes-Benz CLS 63 AMG S: Jedinečný a neopakovatelný pocit z jízdy
MERCEDES-BENZ
Mercedes vyrábí krásná a luxusní auta. V nabídce jsou sedany, kupé, kabriolety, supersporty, v poslední době i řada různých SUV. A pak je tu jeden nenápadný, ale velmi přitažlivý vůz, skrývající se pod názvem CLS Shooting Brake.
Nechcete řádit, zbytečně se předvádět, ale užívat si luxus a pohodlí, jaké od automobilu s hvězdou ve znaku očekáváte? Anebo se naopak chcete nechat unést zdánlivě nekonečným přílivem výkonu? CLS je zajímavým tipem. Vzniklo už v roce 2004 jako největší vůz na platformě tehdejší třídy E. Druhá generace, která zhruba před rokem prošla lehkým faceliftem, se ukázala v roce 2010 a její prodeje byly zahájeny o něco později. I když modelu nebyla předpovídána růžová budoucnost (byl výrazně dražší a méně praktický než výchozí třída E), nakonec tomu bylo naopak. Možná že si zákazníci oblíbili jeho jedinečné tvary (CLS je skutečně krásné auto) – nebo jim ony nedostatky stály za celkovou image auta.
Jako dunění zemětřesení
Jelikož se „čtyřdveřové kupé“, jak marketing špatně označuje tento velký sedan, dobře prodávalo, Mercedes představil a následně začal prodávat verzi Shooting Brake. V podstatě je to kombi, ale chápu, že honosný anglický název zní prostě lépe. A jak vypadá…
CLS přitahuje pozornost dokonale a naprosto všude. Shooting Brake to umí ještě výrazněji, vypadá efektně, neotřele už na první pohled. Tím spíš, když se jedná o vrcholnou verzi CLS 63 AMG S s ohromnými koly, brzdiči, efektními nasávači vzduchu, svalnatou karoserii a bouřícími výfuky. Přiblížíte se a poté, co ohodnotíte pohledem ladné křivky, se sápete po klice. Nejlepší je samozřejmě sedět uvnitř. V „běžném“ CLS vás obejme voňavá kůže, případně si prohlédnete hliníkové či dřevěné doplňky. Zkrátka nadechnete luxusní pohodu. V AMG je trochu víc karbonu a alcantary, ale hliník zůstává. Hned je jasné, že tímto semišovým volantem nebudete točit úplně klidně a vláčně. Už pohled na rychloměr ocejchovaný hodnotou 320 km/h slibuje určité napětí. Zkuste nejprve oživit motor…
Stisku tlačítka odpovídá bouřlivé štěknutí do výfuků. Probouzí se osmiválec o objemu 5,5 litru, jemuž k celkovému výkonu 585 koní pomáhá dvojice turbodmychadel. Točivý moment 720 Nm je k dispozici již od 1250/min a putuje na všechna poháněná kola pomocí sedmistupňové převodovky AMG Speedshift. To zní velmi slibně. V praxi je nejsilnější CLS z hlediska dynamického zážitku naprosto nekompromisní – i přes hmotnost 1,9 tuny zrychlí na stovku za 3,7 s a v rozletu ho zbrzdí až omezovač při rychlosti 250 km/h. Způsob, jakým je brutální síla přenášena na kola, vás ohromí. Zátah je drtivý v jakékoliv rychlosti, reakce okamžité a zvukový doprovod připomíná dunění zemětřesení.
Aura z drsného auta doslova dýchá. Ještě dlouho budu vzpomínat na každý prožitý kilometr, na každý spálený litr benzinu (mimochodem, spotřebu jsem měl kolem 18 l / 100 km). AMG je vrcholným snem majitelů mercedesů, je metou. Testovaný model má kovaná kola a příplatkové keramické brzdy, které účinně zpomalují masu kovu, a v neposlední řadě také efektní matný lak. I přes svou hmotnost a vnější rozměry jezdí skvěle. Umí být i pohodlný, přepnete ho do normálního módu, a je z něj luxusní, houpavý koráb, ve kterém můžete klidně relaxovat. Jekyll & Hyde…
Sešlápnete pedál, a přivoláte vichřici
Ve chvílích, kdy se budete prohrabávat složitým palubním menu nebo si pouze vychutnávat úžasný audiosystém, můžete si srovnat fakta. Pohodlí vepředu je skvělé – třízónová klimatizace či vyhřívaná a větraná sedadla s masážní funkcí potěší každého. Odložit si nápoj či drobnosti také není problém. Vzadu si dospělí také pohodlně sednou, po pár kilometrech si budou připadat jako na nejlepší horské dráze na světě. A kufr? Celých snadno přístupných 590 litrů, které se dají jednoduchým pohybem sklápějícím opěradla zvětšit až na 1550 l. A potom jsou tu schopnosti – necelých 600 koní je už přece jen porce, kterou obvykle ani nevyužijete. Ale když máte chuť, osmiválec je připraven. Je sympatické to vědět na německé dálnici a plynový pedál jen lechtat nohou. Sešlápnete, a přivoláte vichřici.
Firma AMG byla v německém Grossaspachu založena v roce 1967. Vybudovali ji pánové H. W. Aufrecht a E. Melcher. Nejprve vytvořili závodní motor pro model 300 SE, úspěch se dostavil v roce 1971, kdy upravený vůz Mercedes-Benz 300 SEL, už s označením AMG, vyhrál ve své třídě závod 24 hodin ve Spa a získal druhé místo celkově. Další dílčí úspěchy a precizní přístup k práci vyvrcholily v roce 1988, kdy bylo uzavřeno partnerství s automobilkou Mercedes-Benz. Od roku 1990 je smlouva o spolupráci platná a během následujících let se firma vyvinula v dvorního úpravce vozů Mercedes-Benz.
Celá ta legrace samozřejmě něco stojí – i bez příplatků za nejsilnější verzi CLS zaplatíte 3 162 940 Kč. A pokud si vyberete nějaké ty dekory, doplňky, větší kola a podobně, počítejte s cenou nebezpečně se blížící hranici čtyř milionů. To už je velká hra. Ovšem neznamená to, že dočtete sem, a na CLS zapomenete. Tohle výjimečné auto je totiž nabízeno s řadou různých motorů a výbav. A v té chvíli už to začíná být zajímavější. Zkuste třeba CLS 350 BlueTec – i se čtyřkolkou a sedmistupňovým automatem vyjde na 1,6 milionu Kč, což je v této superluxusní třídě slušná cena. Na rozdíl od AMG bude jeho „pouhých“ 252 naftových koní jezdit za příznivých 8 l / 100 km, ale image mu scházet nebude. A ten komfort – budete si libovat, a to i na českých silnicích.
Vím, že CLS Shooting Brake není žhavou novinkou, ale na trhu jsou prostě auta, na která se nezapomíná. Jízda v CLS, navíc s přídomkem AMG, je tak podmanivá a samotná aura automobilu tak silná, že prostě stojí za pozornost i ve chvíli, kdy se na něm v showroomu už usadil prach. A někdy příště se podíváme na současnou vlajkovou loď stuttgartské automobilky, novou třídu S.
Plusy:
Drtivý zátah motoru, převodovka, zvuk, komfort podvozku, pohodlí v interiéru, image
Minusy:
Vyšší cena verze AMG, těžkopádnost, přehlednost karoserie
Verdikt:
CLS obecně je auto, které nabízí jedinečný, neopakovatelný pocit z jízdy. Je komfortní, dynamické, má šarm, image i dynamiku. Verze AMG je drsná, přemotorovaná, ale o to intenzivnější. Neuděláte však chybu, pokud se vzdáte této dynamiky ve prospěch použitelnějšího motoru a nižších nákladů.