Škoda Superb 2.0 TDI: Vlajková loď po omlazení
Škoda
Největší model Škody se mezi zákazníky těší značné popularitě. Nedávno prošel faceliftem, který pozměnil optiku vozu a vylepšil některé jeho funkce. Vyzkoušeli jsme verzi se silným naftovým motorem a pohonem všech kol.
Název Superb zasahuje do hluboké historie: vrcholné modely automobilky Škoda označoval už od 30. let minulého století. Své novodobé reinkarnace se dočkal v roce 2001 a od té doby má v hierarchii značky své jasné místo. Druhá generace přišla na trh v roce 2008 a nyní prodělala facelift.
Maximální pohodlí
První, co vás při čelním setkání se superbem napadne, je jistě slovo reprezentativní. Karoserie sedan, kterou jsme testovali, je elegantní ze všech stran a díky nové optice zadních světel vypadá vyváženěji než dřív. Konzervativní styl z velkého sedanu doslova dýchá, ale jako nudný bych ho nenazýval. Interiér pokračuje v podobném duchu, je jednoduchý, elegantní, s dobrou ergonomií a ovladatelností všech prvků. Superb vyniká vnitřním prostorem, přičemž zásadní je prostor pro cestující vzadu: zde sedan plní svou úlohu znamenitě. Širokými dveřmi se pohodlně nastupuje a posádka vzadu má garantováno opravdu hodně místa pro nohy.
Sedan je v ceníku o 30 000 Kč až 40 000 Kč levnější (dle výbavy a motoru) než kombi, které ale samozřejmě nabízí větší míru praktičnosti. Ale ani sedan není výrazně menší, se zavazadlovým prostorem o hodnotě 595 l (při sklopených sedadlech 1700 l) za kombíkem nijak dramaticky nezaostává (kombi nabízí 633 l a 1855 l).
Jak největší škodovka jezdí? První, čeho si všimnete, je komfortně nastavený podvozek. I přes použití 17palcových kol s nízkými pneumatikami se auto se ctí vyrovnávalo s nástrahami českých silnic. Plavnost mu zůstává vlastní po celou dobu jízdy, nerovnosti jsou dobře odtlumeny a posádka si může užívat pohodlnou jízdu. Zadní kola jsou nezávisle zavěšena na podélných a příčných ramenech, nechybí ani stabilizátory na obou nápravách. Hřebenové řízení využívá elektromechanický posilovač, který je nastaven celkem ztuha, což je příjemné zejména při svižnější jízdě, ve městě už ale tolik ne.
Hladký, klidný, solidní
Testovaná verze je poháněna dvoulitrovým turbodieselem TDI o výkonu 170 koní, který je spojený s dvouspojkovou automatickou převodovkou DSG. Tento motor je pro pohon superbu vhodný – má hladký charakter, klidný chod, solidní zátah a ani spotřeba není kdovíjak vysoká, byť ji čtyřkolka samozřejmě zvyšuje. Při klidném ježdění se spotřeba pohybovala kolem přijatelných 7 l / 100 km, při ostřejším stylu stoupla až k 9 l / 100 km. Vzhledem k velikosti auta a použité technice to považuji za průměrný výsledek. Výhodou spojení motoru s převodovkou DSG není jen fakt, že si můžete řadit páčkami na volantu, ale zejména plynulost a hladkost, s níž se pohonné ústrojí dává do pohybu a přeřazuje. DSG je opravdu pohodlné řešení, za které ale oproti klasickému manuálu připlatíte nezanedbatelných 80 000 Kč.
Téměř všechny verze superbu už mají systém pro rekuperaci brzdné energie, která dobíjí akumulátor. Většina motorizací disponuje také systém stop-start, který je ale bohužel poněkud otravný a povětšinou ho vypínám. Opětovné startování motoru trvá déle a člověk kvůli němu v hustém provozu, například při odbočování na hlavní silnici, může ztratit mrštnost.
Už základní výbava superbu zvaná Active je vstřícná – nabízí dvouzónovou klimatizaci, dálkový centrál, elektrická okna, rádio a samozřejmě také celou sadu bezpečnostních prvků včetně setu airbagů. Doporučení ovšem zaslouží druhá výbava Ambition, která přináší nejen další estetické a funkční prvky, ale hlavně bixenony, které v noci opravdu skvěle svítí a disponují technologií AFS (Adaptive Frontlight System). Nabídka bixenonů od druhé výbavy je od Škodovky vůči zákazníkům vstřícný krok. Pokud si nebudete ze čtyř stran ceníku příplatkových prvků vymýšlet mnoho, za dobře vybavený vůz Škoda Superb s motorem 2.0 TDI zaplatíte kolem 800 000 Kč. Ceníkové ceny nejsou přehnané, z hlediska příplatků doporučím snad jen lepší rádio s funkční a praktickou navigací.
Plusy:
prostorný interiér, čitelné jízdní vlastnosti, komfort podvozku, pohonné ústrojí
Minusy:
vyšší spotřeba v zátěži, řízení ve městě, reakce na ostré změny směru jízdy, systém stop-start
Verdikt:
Superb dospěl. Facelift mu vylepšil image a vychytal některé drobnosti. Vůz nabízí eleganci a reprezentativnost, výhodou je také široká nabídka motorů, možnost automatu a v neposlední řadě verze se čtyřkolkou. Ceny jsou sebevědomé, ale určitě ne přehnané. Příjemné auto mě nejvíc nadchlo svým pohodlným podvozkem, stabilitou při vyšších rychlostech a vnitřním prostorem.