Lexus RX 450h: Je to cesta vpřed?
Lexus RX 450h
Lexus RX zažil už dlouhý vývoj a v současnosti se prodává ve čtvrté generaci. Vždy byl koncipován jako pohodlné, luxusní SUV, které sází na hybridní pohonné ústrojí. A my víme, co nabízí v nejvyšší specifikaci zvané RX 450h.
Při prvním pohledu na nové RX uznávám, že vypadá opravdu dramaticky. Lexus rozvinul svůj nový designový jazyk do ostrých křivek a model RX tento přechod od oblin k hranám neminul. Vypadá velmi futuristicky, s výraznou maskou chladiče a ostře řezanými, svalnatými rysy.
Hudba jako nikde jinde
Jakmile se dotknu kliky, vůz „narovná“ zrcátka a přivítá mě osvětlením pro pohodlné nastupování. Usazuji se do velmi dobře dimenzovaných, kožených sedadel. Testovaná verze v nejvyšší výbavě Luxury nabízí téměř všechny luxusní prvky, které si můžete v podobném autě přát. Samozřejmostí je rozsáhlá sada bezpečnostních systémů včetně asistentu do kopce či dvouzonová klimatizace, ovšem zde najdete i vyhřívaný volant, kožené čalounění s vyhříváním i větráním, navigační systém, zábavní systém Mark Levinson s 15 reproduktory, volič jízdních režimů či HUD displej. Nechybí 10 airbagů, LED světlomety, panoramatická střecha nebo laserem gravírované tmavé dřevo. RX zkrátka přijíždí v plné výbavě.
Během prvního seznamování na mě pocitově působí zejména vnitřní luxus, kvalita zpracování jednotlivých prvků a vůně kůže. Naopak navigace na mě neudělala zrovna nejlepší dojem – má trochu chaotické ovládání a není zcela přehledná. Mnohem lepší je ale prémiový audiosystém… Zvuku celé soustavy se máloco vyrovná, a pokud nedisponujete vyloženě profesionální soustavou, těžko si poslechnete hudbu v takové kvalitě jako v lexusu.
Čeká nás dlouhá cesta, proto podrobně zkoumám pohonné ústrojí. Základem je šestiválec o objemu 3,5 litru, který přináší výkon 313 koní. S ním spolupracují dva elektromotory, přední o výkonu 167 koní a zadní o výkonu 68 koní. Pod zavazadlovým prostorem je umístěna sada nikl-metal hydridových akumulátorů. Přenos síly na všechna kola zajišťuje převodovka s plynule proměnným převodem (tedy CVT), ovládaná klasickým voličem na středovém tunelu. Maximální rychlost dosahuje 200 km/h, zrychlení na stovku zabere 7,7 s.
Komfort, luxus, pohodlí
Při jízdě je znát vysoká hmotnost vozu, a to zejména při rozjíždění nebo brždění před zatáčkami. Do nich je nutné najíždět poklidně, na nějaké ostřejší manévry není RX stavěno a nepomáhají tomu ani aktivní stabilizátory či elektronicky řízený podvozek. Lexus hraje na něco jiného – umí být velmi komfortní. I na velkých 20palcových kolech podvozek žehlí nerovnosti a do interiéru proniká jen velmi málo rušivých hluků. V tomto aspektu vůz navazuje na svou pověst, protože byl vždy vozem pro klidnější řidiče a řidičky, které hýčkal svým vnitřním luxusem a pověstnou kvalitou. Převodovka pouze mění otáčky motoru, ani ve sportovním režimu neumí příliš věrohodně simulovat rychlostní stupně. Při jízdě v normálních režimech vyžaduje vůz při rozjezdu trochu více síly na plynový pedál, aby se rozjel plynule. To samé platí pro použití brzdového pedálu při zpomalování. Zvuk motoru nijak nezaujme, to spíš vnímáte ticho v okamžicích, kdy auto jede na elektrickou energii.
Uvnitř vozu panuje skutečně klid, rušený jen lehkým svistem větru ve vysokých rychlostech na dálnici. Sedadla jsou maximálně pohodlná i při jízdě na dlouhou vzdálenost, kterou usnadňují automatické dálkové světlomety i adaptivní tempomat. Oba tyto systémy fungují průměrně. Jelikož karoserie není příliš přehledná a těžko se odhaduje přední část vozu, potěší funkční parkovací systém obsahující i kameru s dobrým rozlišením. Zmíním ještě topení – tedy systém Climate Concierge. Ten neustále sleduje vnější a vnitřní teplotu a upravuje klima v kabině. To je sice fajn, ovšem muselo by to také pořádně fungovat – při nízkých vnějších teplotách lexus chvilku topil a poté zase zbytečně chladil, aniž by udržel stabilní přísun tepla dle nastavených ukazatelů. Přísun záporně nabitých iontů, které jsou vypouštěny do interiéru za účelem čištění vzduchu, jsem nedokázal nijak rozpoznat, ale je určitě je fajn.
Motor je šestiválec DOHC do V (úhel 60°), který využívá sekvenční vstřikování, VVT-i (chytré variabilní časování ventilů) a Atkinsonův cyklus. Šestiválec s třícestným katalyzátorem a kompresním poměrem 13:1 splňuje normu Euro 6. Při běžné jízdě jsou poháněna přední kola, zadní nápravu v případě prokluzu roztáčí jeden z elektromotorů. Druhý zajišťuje zejména jízdu v elektrickém módu, kterou RX zvládne pouze několik kilometrů. Při brždění dochází k rekuperaci energie, která je vracena do systému. Celý vůz váží minimálně 2,1 tuny a utáhne 2000 kg těžký brzděný přívěs.
Lexus RX není auto na rychlou jízdu po okreskách, to je jasné. Dobře se cítí na kvalitním povrchu nebo při klidné jízdě. Ačkoliv se automobilka snaží zaujmout i mladší klientelu, stejně platí, že RX je spíše pro řidiče, kteří oceňují vnitřní komfort, luxus a pohodlí. Hybridní systém je jakýsi bonus – pocitově totiž vůz nezrychluje tak, jak by mohly napovídat čísla. A navíc, splnit slibovanou spotřebu 5,2 l/100 km dle mého názoru není reálné. Jezdil jsem s RX v pohodě a stejně si řekl o 10 l/100 km, na dálnici (při 130 km/h) dokonce o půl litru víc. Ve městě při častém zhasínání motoru a využívání rekuperace a elektrické jízdy spotřeba o něco klesla, ale dlouhodobý průměr byl 9,8 l/100 km. To není úplně eko…
S cenou 2,1 milionu Kč (plus několik příplatků) není RX 450h Luxury zrovna levné auto. Ale to není ani konkurence – tedy pokud bereme v úvahu například BMW X5 40e, které stojí minimálně 1,9 milionu a doslova vyžaduje další příplatky. Hybridy jsou stále ještě úzkým tržním segmentem, který si hledá trochu jiné zákazníky než normální auta. Takže cena plně vybaveného prémiového vozu kolem dvou milionů Kč je v tomto případě akceptovatelná.
Plusy:
Komfort odpružení, vnitřní pohodlí, audiosystém, světlomety, výbava
Minusy:
Vláčné řízení, spotřeba, přehlednost karoserie, reakce převodovky
Verdikt:
RX 450h je auto, které se trochu vymyká běžnému stylu. Je velmi komfortní, luxusní a pohodlné na dlouhé cesty. Má své nesporné kouzlo a styl, který mu dává punc jedinečnosti. Masy zřejmě jen tak nezaujme, ale jinak je s ním příjemné cestování. Ovšem tváří se drsněji než jezdí a se spotřebou hybridního ústrojí je to také na hraně.