Mercedes GLE Coupe: Překvapivě multifunkční společník
Mercedes-Benz
Co se skrývá pod novým označením GLE? Mercedes tak v rámci faceliftu přejmenoval svou třídu M. A přidal i něco extra – verzi, jíž říká Coupe a stává se přímou konkurencí BMW X6. Už základní verze má vidlicový šestiválec a stálý pohon všech kol.
Jelikož jsem chtěl nové GLE Coupe vyzkoušet opravdu důkladně, vzal jsem ho rovnou do Itálie, kde jsem s ním ujel celkem 3800 km v rámci závodu Mille Miglia, který jsme s ním doprovázeli. Když s autem ujedete takovou vzdálenost ve velmi rozličných podmínkách, skutečně víte, jak se s ním žije…
GLE Coupe se mi zpočátku příliš nelíbilo, připadalo mi hrozně bachraté, zbytečně vyzývavé a vlastně i trochu nesmyslné. Zvenku je ohromné, ale vnitřní prostor s vnějšími rozměry zcela nekoresponduje. Ostatně, podobně je tomu i u BMW X6. Tato třída aut, která jsou jakýmisi crossovery mezi sedanem/lifbackem a SUV/off-roadem, je prostě produktem doby. Dřív zákazníky ani nenapadlo, že by mohla existovat, ale dneska se těší velké oblibě a lidé takové vozy chtějí. A tak se nemůžeme divit, že se svou kreací na toto „cool“ téma přišel i Mercedes.
Dominance obra na dálnicích
Jaký pohon pro GLE zvolit? Pod kapotou můžete mít překvapivě pouze šestiválce, nebo rovnou osmiválce! Nic menšího u Coupe nenajdete a to je samozřejmě velmi sympatické. Downsizing se možná dotýká různých tříd (a většinou to je tragické), ale ohromné GLE Coupe naštěstí minul.
Já k dlouhé cestě zvolil v podstatě základní verzi, která je dle nového stylu značená jako 350d. Abychom v tom neměli chaos, jedná se o třílitrový turbodiesel, který pomocí čtyřkolky 4Matic (verze s pohonem jedné nápravy naštěstí neexistují) a devítistupňové převodovky 9G Tronic předává na kola výkon 258 koní. Důležitější je ovšem hodnota točivého momentu, kterou vidlicový šestiválec s turbem a 24 ventily vyvíjí – za celkových 620 Nm by se nemusela stydět ani malá lokomotiva.
V praxi zvládne GLE Coupe zrychlení na stovku za velmi slušných 7,3 sekundy a rozjede se až na 227 km/h. Tyto hodnoty jsou víc než přitažlivé hlavně kvůli tomu, že už prázdné auto váží přes 2,2 tuny… Byl jsem zvědavý, jak se bude taková hora kovu, plastu a kůže chovat na silnici. Ve městě je GLE kultivované. Sice trochu nepřehledné, ale snadno ovladatelné. Jen to parkování bez senzorů a kamer si moc představit nedokážu.
Dálnice je jiné kafe – zde se ukazuje dominance stuttgartského obra, který budí zasloužený respekt. Jelikož jsme do Itálie jeli přes Německo, snadno jsme zjistili, že ideální cestovní rychlost je 180 km/h. Ovšem ani v rychlostech nad 200 km/h jsem nezaznamenal žádnou zbytečnou nervozitu. Auto vyniká výtečnou stabilitou, a to i v táhlých obloucích. Díky vyššímu posezu nabízí výborný výhled dopředu i do stran a pohodlná sedadla zase zajistí, že ani po delší cestě nejste rozlámaní. Dobře, nejsou to křesla jako například v nových volvech, i tak jsou ale pohodlná. A navíc mají odvětrávání, což je ve slunné Itálii nadmíru praktická a příjemná věc.
Pak přišly na řadu okresky, které odhalily několik věcí. Zaprvé že inženýři ve Stuttgartu udělali skutečně hodně pro to, aby zamaskovali hmotnost auta. Hmota je opravdu cítit snad jen na brzdách (které jsou značně naddimenzované, což je nutnost), ale zatáčkami se obr proplétá nečekaně svižně. Samozřejmě tomu hodně pomáhá i fakt, že v podbězích máme 21palcové pětipaprskové disky AMG s pneumatikami 275/45 R21 a 315/40 R21. Takové válce se tak snadno neutrhnou…
Interiér, jak se sluší
Během pěti dní jsem zaznamenal i několik věcí, které mi tak úplně nevyhovovaly. Patří mezi ně převodovka, jež pomalu reaguje při rozjedu. Po sešlápnutí plynového pedálu následovala nemilá vteřina čekání, než se motor zběsile vytočil. Toto chování se dalo eliminovat přepnutím na manuální režim a zařazením jedničky, ale já bych byl spokojenější, kdyby auto reagovalo okamžitě samo. Při jízdě už pak 9G Tronic řadil krásně. Pozitivní zmínku si zase vysloužilo standardně dodávané vzduchové odpružení s adaptivními tlumiči, které nabídlo výraznou míru pohodlí bez kompromisu v oblasti dynamického výkonu. Mezi jednotlivými jízdními režimy byl znatelný rozdíl – my jsme si oblíbili sportovní mód podvozku, řízení i motoru. Při korzování ve městě je pak příjemné přepnout na trochu letargický Comfort.
Interiér je kvalitní a krásný, jak se na mercedes sluší a patří. Ale proč v něm chybí poutka, za něž by se dalo přidržovat v zatáčkách? Detail, který bych ocenil. Cestující na zadních sedadlech mají dostatek místa, ale jinak se s nimi jaksi moc nepočítá. Mohou si sice nastavit větrání či topení, avšak lampičku jim už musí rozsvítit řidič nebo spolujezdec vepředu. Kufr nabízí 650 až 1720 litrů. Ve třech nám jeho základní objem stačil tak akorát, trochu nás rozčilovalo elektrické ovládání víka, které neumělo překonat ani nejmenší odpor (například pohozenou bundu, kterou mohlo klidně trochu zmáčknout).
Mercedes GLE nepřiřazuje v případě potřeby do akce přední nápravu. 4Matic je stálý pohon všech kol, který využívá jednostupňovou rozdělovací převodovku a otevřený centrální diferenciál s planetovým převodem. Rozdělovací převodovka je napojena přímo na automatickou převodovku a společně s motorem, měničem točivého momentu a diferenciálem přední nápravy tvoří kompletní pohonnou jednotku. Místo uzávěrek diferenciálu 4Matic přibržďuje kola, která se protáčejí, a tím přenáší více točivého momentu na ta kola, jež mají lepší adhezi.
Z hlediska jízdního zážitku jednoznačně chválím motor – po dlouhých kilometrech se nečekaně rozjel a vyhovoval mi i svým projevem. Jsem moc rád, že pod kapotu nenašel cestu nějaký udýchaný čtyřválec. Spotřeba se dlouhodobě pohybovala kolem 11 l / 100 km, což je adekvátní stylu jízdy, hmotnosti a vyžadované dynamice. Za slabší stránku považuji z hlediska řidiče vláčné a necitlivé řízení, připomínající velká, spíše terénní SUV.
Co se týče ceny, GLE Coupe 350d stojí 1 810 160 Kč s DPH, což je přesně o 740 Kč méně než BMW X6 30d se stejným výkonem. Takže výběr je otázkou preference konkrétní značky, image či designu. Reálná cena bude samozřejmě trochu jinde a ovlivní ji zejména množství příplatkových prvků, které si dopřejete.
Coupe s námi zvládlo projet celou Itálii, takže jsme měli dost času na to, abychom ho řádně prozkoumali. Nakonec převážilo pozitivní hodnocení – tohle auto má něco do sebe, a to i v základní naftové variantě, natož v drsné verzi AMG.
Plusy:
Motor, jízdní dynamika, nastavení podvozku, jízdní vlastnosti, stabilita
Minusy:
Tupější řízení, komfort pro cestující vzadu, reakce převodovky při rozjezdech
Verdikt:
Mercedes GLE v provedení kupé je nečekaně příjemné auto. Pokud nepotřebujete převážet tuny věcí, je stylovým společníkem, o kterého stojí za to se zajímat. I základní motorizace je fajn, ale určitě bych rád vyzkoušel i benzinový motor. Celkově mě auto překvapilo hlavně schopností popírat zákony fyziky v zatáčkách Brennerského průsmyku, kde deklasovalo primárně sportovnější vozy.