Zájem o elektromobily roste v celé EU, v Česku ale přetrvávají překážky
ELEKTROMOBILY
Podle zprávy Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) z konce dubna 2025 tvořila bateriová elektrická vozidla (BEV) až 15,2 % všech nově registrovaných osobních aut v EU. Celkem šlo 412 997 plně elektrických vozidel. Oproti prvnímu čtvrtletí 2024, kdy činil podíl pouze 12 %, tak došlo k nárůstu zájmu o tento typ pohonu.
Spalovací motory jsou v EU na ústupu
Statistiky registrací nových osobních aut podle ACEA také ukázaly, že největší zájem mají kupující o auta s hybridními pohony (HEV). Jejich podíl ze všech nově registrovaných osobních aut v EU v prvním čtvrtletí 2025 činí 35,5 %. Naopak klesá zájem o auta se spalovacími motory: podíl nově registrovaných aut s benzínovým pohonem byl v prvním čtvrtletí tohoto roku 28,7 % a s dieselovým pouhých 9,5 %. Zájem o plug-in hybridy (PHEV) zaznamenat oproti minulému roku mírný růst. Z nově registrovaných aut tvoří přibližně 7,6 %.
Elektromobily zaznamenaly v Česku v 1Q 2025 rekordní nárůst registrací
Zatímco v celé EU meziročně vzrostl počet registrovaných elektromobilů o 23,9 %, v České republice narostly registrace až o 140,8 %. V prvním čtvrtletí 2025 u nás bylo zaregistrováno 3 113 vozidel s elektrickým pohonem. Jejich podíl na všech registrovaných vozidlech však na konci března stále činil jen 5,2 %.
Za růstem zájmu o elektrické vozy zřejmě stojí dotační programy Nová zelená úsporám na nové elektromobily i dobíjecí body, výhody v podobě dálnic zdarma, levnějšího povinného ručení i levnějšího nebo bezplatného parkování v některých českých městech.
Co brání rychlejšímu růstu elektromobility v Česku?
I přes pozitivní údaje z prvního čtvrtletí 2025 je podíl elektromobilů na všech osobních autech v České republice výrazně nižší než v některých jiných státech Evropské unie.
Za touto nerovností stojí řada faktorů. Rozhodující roli u kupujících stále hraje cena, která zůstává i přes nové levnější modely a státní dotace vyšší než u srovnatelných aut se spalovacími motory, zejména kvůli vyšším výrobním nákladům. Ne každý kupující si je tak může dovolit.
Další výraznou překážkou je nedostatečná infrastruktura dobíjecích bodů. Počet veřejných dobíjecích bodů je v Česku relativně dobrý, na jeden dobíjecí bod připadá přibližně 5 až 6 elektromobilů. Problémem však je nedostatek dobíjecích bodů u bytových domů či v kancelářských budovách. Tento problém vnímají především lidé, kteří bydlí v bytových domech a nemají tak možnost nabíjet elektromobil doma, ani v práci.
Řada kupujících má také obavu o spolehlivost elektrických osobních automobilů. Obávají se například životnosti baterie nebo dostupnosti servisních služeb mimo velká města či nákladů na opravy. Auta na elektrický pohon jsou tak pro ně stále něco nového, a proto dávají přednost tradičním spalovacím motorům.