Češi se odvrací od Chorvatska k Itálii. Cestovní kanceláře hlásí zvýšený zájem o zájezdy

CESTOVNÍ KANCELÁŘE

Češi se odvrací od Chorvatska k Itálii. Cestovní kanceláře hlásí zvýšený zájem o zájezdy
Tiberiův most v centru severoitalského města Rimini. Foto: Shutterstock
1
Domov
Sdílet:

Tradiční dovolenková destinace Čechů se začíná proměňovat. Chorvatsko už netáhne tolik, jako v minulosti. Stále zůstává prvořadým cílem dovolených, podle některých cestovních společností se ale Češi od něj pomalu odvrací a míří raději do Itálie. Hlavním důvodem je postupné zdražování na chorvatském pobřeží Jadranu, kde se už ceny pohybují na stejných úrovních jako v Itálii či Rakousku. I tak se ale letošní dovolené českým turistům prodraží kvůli oslabené koruně. Cestovní kanceláře oslovené deníkem Echo24 všeobecné zdražení dovolených potvrdily, ale sami zároveň uvedly, že zdražovat nechtějí a hlásí enormní zájem o zájezdy.

Se zdražováním v zahraničí souvisí také obrat Čechů od tradičních dovolenkových destinací. Namísto klasického Chorvatska čím dál více Čechů směřuje do Itálie nebo do Rakouska. Chorvatská republika tak už není hlavním lákadlem, jelikož někdejší ceny jsou nyní srovnatelné s těmi na italském pobřeží. To potvrzuje společnost Slevomat s tím, že dovolených v Itálii se dokonce prodává 20krát více než před pandemií. „Vzhledem k tomu, že Chorvatsko od loňska výrazně zdražilo, Češi začali upřednostňovat dříve dražší destinace jako je Itálie nebo Rakousko. Dnes už poměr ceny vychází podobně, a tak mnoho lidí zamíří právě tam,“ vysvětluje CEO Slevomatu Matěj Dvorský.

U cestovní kanceláře Invia nejvíce bodují zájezdy do Egypta, Turecka, Řecka, Bulharska, Chorvatska, Itálie, Tuniska, Albánie, Rakouska či na Kanárské ostrovy. "Klienti si letos nejčastěji dopřejí osmidenní dovolenou v Turecku, Řecku či Egyptě. Vzrůstající zájem vykazuje Bulharsko, Tunisko a Chorvatsko, zatímco si klasické destinace jako Itálie, Španělsko a Kanárské ostrovy udržují stabilní popularitu," řekla mluvčí cestovní kanceláře Invia Jiřina Ekrt Jirušková deníku Echo24.

Čtěte také: Nejlepší voda ke koupání je v rybníku Hejtman. Na Orlíku je to horší

S tím se shoduje také mluvčí Asociace cestovních kanceláří ČR Jan Papež. "V létě jsou lidé hodně konzervativní a míří do oblíbených destinací, které dobře znají. Proto je stále na prvním místě Chorvatsko a následují Řecko, Španělsko, Itálie, Rakousko, Bulharsko a Turecko," uvedl mluvčí s tím, že vliv na výběr destinací mají i přímá spojení s regionálními letišti v Pardubicích, Českých Budějovicích, Ostravě či Brně.

Většina Čechů se ve výběru letních dovolených moc neliší (rodiny s dětmi, senioři, mladé páry, apod.), chtějí si dopřát pohodlí, volí leteckou dopravu (87 procent), čtyřhvězdičkové hotely (46 procent) a all inclusive (75 procent).

Cestovní kanceláře hlásí enormní zájem. Zdražovat nechceme, říkají

Cestovní kanceláře shodně potvrzují, že oslabení koruny, inflace či zdražení pohonných hmot, má dopad na všechny subjekty v cestovním ruchu. Marketingový ředitel cestovní kanceláře Alexandria Petr Šatný upozorňuje na to, že cestovní kanceláře a agentury platí eurem za hotely, letenky a další ubytovací, dopravní a stravovací služby spojené se zájezdy. „Jak velký ten dopad bude, bude samozřejmě záležet hlavně na tom, zda koruna zůstane na současné úrovni, nebo opět posílí, kdy a jak moc,“ uvedl Šatný s tím, že zájezdy zatím zdražovat nehodlají.

Letní dovolenou si letos dopřeje výrazně více Čechů než loni. Cestovní kanceláře hlásí v průměru čtvrtinový nárůst poptávky oproti předchozí sezóně. Podle mluvčího cestovní kanceláře CK Fischer Jana Bezděka se oslabení koruny do konečných cen zájezdů zatím nepropsalo. „Další podstatné oslabování koruny už by se do ceny zájezdů projevit mohlo a v last minute období by ji mohlo zvyšovat,“ říká mluvčí s tím, že další zdražování nelze vyloučit.

Pohyb měnových kurzů má také přímý vliv na peněženky dovolenkářů přímo v cílových destinacích. "Tedy například u nákupu suvenýrů a dalšího zboží, výletů, útraty v restauracích a další. Tento faktor mohou turisté při výměně peněz před dovolenou zvažovat podle aktuálního kurzu,“ uvedla mluvčí cestovky Čedok Kateřina Pavlíková.

Cestovka Bluestyle oznámila, že podle aktuálních prodejů first minute zájezdů je o zájezdy stále velký zájem, přestože se v zahraničí zdražuje. „Prodeje first minute zájezdů jsou vyšší než v loňském roce. Pro letošní rok plánujeme třicetiprocentní nárůst,“ oznámil PR manažer Jakub Černý. Třetinové nárůsty zaznamenala také cestovka CK Fischer. "Ceny zájezdů jsou v tomto období díky slevám a benefitům obecně výhodné,“ uvedl mluvčí Jan Bezděk.

Dále čtěte: Čechům se prodraží tankování v cizině. Kolik kde stojí pohonné hmoty, podívejte se

To potvrzuje i cestovní kancelář Invia. "Ceny zájezdů se v mnoha případech udržují na stejné úrovni jako v minulém roce s výjimkou několika destinací, které zaznamenaly mírný nárůst kolem 7 až 10 procent. Naopak oblíbená destinace Čechů, Egypt, vyjde o něco levněji než loni. Průměrná částka, kterou nyní Češi za letní týdenní dovolenou v Řecku utrácí, je 18 980 Kč za dospělého, Turecko 18 200 Kč, Egypt 17 100 Kč, Tunisko 15 300 a Bulharsko v průměru 18 960 Kč. Za dovolenou u Jadranu zaplatí klienti zhruba 10 400 Kč," řekla mluvčí cestovky Invia Jiřina Ekrt Jirušková deníku Echo24.

Dovolená v Česku vyjde v průměru na 6 200 Kč za dospělou osobu. "V tuto chvíli se dokonce nabízí například zájezdy do Egypta za rekordně nízkou částku – okolo 8 až 9 000 Kč na osobu (letecky, all inclusive)," doplnila mluvčí s tím, že zájem o pobytové zájezdy nebývale velký už loni. "Letos evidujeme ještě o něco vyšší prodeje než v loňském roce. Letní sezona tak dle našich očekávání bude opravdu silná," domnívá se Jirušková. Pro Čechy je all inclusive již běžným standardem, chtějí si dopřát pohodlí a luxus. "V případě, že zákazníci chtějí na dovolené ušetřit, raději sníží počet dnů dovolené, než aby slevovali z kvality služeb," přibližuje mluvčí cestovky Invia.

Mluvčí Asociace cestovních kanceláří ČR Jan Papež připomíná, že cestovní ruch je natolik konkurenční prostředí, že cestovní kanceláře mohou zdražovat pouze o opravdové zvýšené náklady. "Kdo si koupil zájezd v systému 'First moment' má dovolenou dokonce levněji, než v loňském roce a mnoho destinací a nabídek kopíruje loňské ceny. Na druhé straně je pravdou, že některé hotely vyšších kategorií na hlavní sezónu zdražily protože byly hodně vyprodány," řekl Papež pro deník Echo24.

Mluvčí asociace redakci také potvrdil, že Češi si rádi dopřejí vyšší kvalitu služeb. Zvyšuje se zájem o zážitkové a poznávací zájezdy, řekl. "Obecně se ale dá jednoznačně potvrdit, že ceny ani nekopírují inflaci," doplnil. „Aktuálně pozorujeme trend Čechů jezdit do Chorvatska na kratší pobyty, například na prodloužené víkendy. Také se prodlužuje dovolenková sezona, kdy klienti jezdí do Chorvatska, v případě této destinace obsazujeme běžně termíny již od začátku května do konce října,“ uvádí Kateřina Pavlíková, mluvčí cestovní kanceláře Čedok.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články