Čína se díky elektromobilům a Rusku stala největším světovým exportérem osobních aut
SVĚTOVÝ AUTOMOBILOVÝ TRH
Čínský prodej automobilů do zahraničí se v loňském roce rekordně zvýšil, v důsledku čehož se největší země světa stala i největším světovým exportérem osobních vozů. Tamní průmysl tak překonal i tradiční vývozce jakými jsou Německo, Jižní Korea či Japonsko. Čínský export nabobtnal zejména díky růstu poptávky z Ruska a již několik let velmi silnému elektromobilovému sektoru. O čínském automobilovém prvenství píše agentura Reuters nebo deník The Wall Street Journal.
Čínská asociace osobních automobilů v úterý zveřejnila svůj odhad zahraničních prodejů, podle kterého se za uplynulý rok na světový trh dostalo zhruba 5,3 milionů aut vyrobených v Číně. Pro porovnání z Japonska, které dosud vévodilo žebříčkům exportu automobilů, bylo dle tamních oficiálních údajů za prvních 11 měsíců roku 2023 vyvezeno jen něco kolem 4 milionů vozů.
Pozoruhodný je zejména vzrůst exportu směřujícího do Ruska, který údajně oproti roku 2022 dosáhl více než pětinásobné hodnoty. Čínským firmám se tak na ruském trhu daří nahrazovat západní výrobce, kteří zemi opustili kvůli její probíhající agresi na Ukrajině. Ruský trh je atraktivní zejména pro ty čínské automobilky, jež nedokázaly zachytit elektromobilový boom, který se východoasijským ekonomickým gigantem v posledních letech prohnal, a které se tak potýkají s přebytečnou produkcí vozů se spalovacími motory.
Jsou to však právě elektromobily, které položily základ čínskému úspěchu na světovém trhu s osobními vozy. Největší tamní výrobce aut na elektrický pohon, společnost BYD, v posledním uzavřeném čtvrtletí poprvé prodal více aut než americká Tesla a agresivně se snaží proniknout i na zahraniční trhy. Kromě domácích značek vyrábí v Číně své elektromobily i západní automobilky, například koncerny Volkswagen či Ford.
V Číně samotné tvoří elektromobily 40 procent všech osobních vozů, zda bude jejich export dále sílit, je však značně nejasné. Růst globálního trhu s elektromobily bude letos kvůli omezování státních dotací v USA a několika evropských státech pravděpodobně zpomalovat a čínské firmy navíc budou zřejmě muset čelit zintenzivňujícím se obchodním překážkám a ochranářským tendencím ze strany EU i Spojených států.