„Knížka za osm set? To společnost nepřijme.“ Echo Salon o nakladatelském trhu

JE VYDÁVÁNÍ KNIH V KRIZI?

„Knížka za osm set? To společnost nepřijme.“ Echo Salon o nakladatelském trhu
V Salonu Echa se sešli zástupci tří přístupů: za velké producenty šéfredaktor Euromedií Antonín Kočí, za ty střední šéfredaktor nakladatelství Portál Martin Bedřich a za ty malé spolumajitel nakladatelství Zeď Jan Dražan. Foto: Petr Lutonský
1
EchoSalon
Lukáš Novosad
Sdílet:

Rozhovor o nakladatelské sezoně jsme vedli tři dny před Štědrým dnem, kdy nebylo známo, jak dopadla vánoční knižní sezona, tradičně nejsilnější v roce – běžně se během ní prodá polovina celoroční produkce. Prognózy nebyly dobré: hovořily o tom, že byla zase kratší a prodeje se propadly o třicet procent.

V Salonu Echa se sešli zástupci tří přístupů: za velké producenty končící šéfredaktor Euromedií Antonín Kočí, za ty střední šéfredaktor a jednatel nakladatelství Portál Martin Bedřich a za ty malé spolumajitel a redaktor nakladatelství Zeď Jan Dražan.

Kompletní audio i videoverzi Echo Salonu najdete zde.

Zkrácenou verzi pro YouTube najdete zde.

Zkrácená verze pro Spotify je zde.

Ještě nevíme, jak dopadla vánoční sezona, ale na váš odhad výsledku se přece jen ptám.

Kočí: Poslední dva roky byly těžké. V našem nakladatelství se vždy snažíme překonat obrat z předchozího roku. Jenže odhaduji, že za letošek bude přibližně stejný jako loni, což znamená, že počet knížek, které si lidé koupili, bude menší. Tudíž jsme to doháněli vyšší cenou knih. Jak skončil prosinec, budeme vědět až mezi desátým a dvacátým lednem. Zatím vím, že listopad skončil špatně, respektive hůř než loňský, tedy že sezona zase byla kratší. Reálně lidé začali knížky jako dárky nakupovat až mezi desátým a patnáctým prosincem, přičemž dřív začínali koncem října.

Bedřich: Je důležité, jestli nakladatel má dotyk s trhem, jestli má své knihkupectví. Protože pokud informace sbírá jenom od distributorů, jako to má většina menších nakladatelů, má informace po měsíci, což není ideální pozice, jak operativně ladit strategii. Portál má svá knihkupectví, má informace od svých obchodních zástupců a všichni potvrzují, že sezona se zkracuje. To je v rozporu s nakladatelskou strategií. Protože když chcete dostat knížky na vánoční trh, musejí být hotové v říjnu. Takže jsme všichni tlačeni mít všechno dopředu, ale pak se oddaluje chvíle, kdy produkty začnou fungovat. Byli jsme zvyklí, že vánoční sezona začínala na začátku listopadu, to už tak není. Nehledě na existenci e-shopů, které umožňují nakupovat v jiném tempu a rytmu.

Dražan: Stačí letmá návštěva knihkupectví, aby bylo jasno: v porovnání s předchozími lety je v nich málo lidí. Není to tak dávno, co tam před Vánocemi nebylo k hnutí, letos ani není fronta. Takže uvidíme. Pokud jde o Zeď jako malé nakladatelství, dá se říct, že letos vidíme asi třetinový pokles prodeje. Zároveň jsou menší prodeje také na e-shopu. Na druhou stranu pro nás byl listopad dobrý, to je ale dáno tím, že máme v nabídce tituly týkající se Izraele, Blízkého východu a tamního konfliktu – a o to letos vzhledem k dění byl zájem.

Celý text si můžete přečíst již nyní na ECHOPRIME nebo od středečních 18.00 v digitální verzi časopisu. Od čtvrtka je na stáncích v prodeji i tištěné vydání Týdeníku Echo. Týdeník Echo si můžete předplatit již od 249 korun za měsíc zde.

Kompletní audio i videoverzi Echo Salonu najdete zde.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články