Havlíček varuje před zastavením dopravních staveb. Peníze na výstavbu najdeme, říká Stanjura

DOPRAVNÍ STAVBY

Havlíček varuje před zastavením dopravních staveb. Peníze na výstavbu najdeme, říká Stanjura
Podle ministra dopravy Martina Kupky i ministra financí Zbyňka Stanjury (ODS) dopravní stavby ohroženy nejsou, je na ně ale potřeba najít 60 miliard navíc. Karel Havlíček (ANO) varuje před zakonzervováním běžících staveb. Foto: Tomáš Novák
1
Ekonomika
Jan Křovák
Sdílet:

Pokud se nenajde 60 miliard navíc pro resort dopravy, hrozí nejenom to, že nezačnou nové dopravní stavby, ale také zakonzervování už probíhajících staveb od příštího roku. Varuje před tím stínový premiér a bývalý ministr dopravy Karel Havlíček (ANO). Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) uvedl, že nadále platí plán na dostavbu základní dálniční sítě v ČR do roku 2033. Podle Kupky vedl, že by podle tohoto návrhu chybělo resortu 60 miliard korun, což by pro něj bylo nepřijatelné. Jeho resort počítá s tím, že dojde k mírnému navýšení cen dálničních známek. Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) řekl, že v případě potřeby se peníze na dopravu najdou.

Deník Echo24 hned v pondělí informoval o tom, že jedním z největších poražených prvotního návrhu rozpočtu na příští rok je ministr dopravy Martin Kupka, kterému jeho stranický kolega Stanjura navrhuje pokles prostředků o necelou čtvrtinu oproti letošnímu roku. Kupka pro Echo24 řekl, že návrh nepřijatelný. „Tento návrh nemůže být finální, je to prvotní návrh a budeme o tom jednat. Rozhodně ten propad nemůže takový být, jak je navržen, finanční prostředky potřebujeme i na běžící stavby. V tomto smyslu bude muset navržená podoba doznat změn,“ řekl Kupka tím, že ministerstvo financí se muselo vejít v pracovním návrhu do limitů rozpočtu daných zákonem. Nechtěl spekulovat, proč mu Stanjura navrhl snížení o zhruba čtvrtinu. „Nevidím v tom rozhodně nic osobního,“ dodal Kupka s tím, že potřebuje o zhruba 60 miliard víc, než je navrženo nyní.

V České televizi pak v neděli uvedl, že plán na dostavbu základní dálniční sítě v Česku do roku 2033 i přes současný návrh státního rozpočtu pro příští rok platí. „Jednáme o tom, abychom to zvládli a peníze navíc získali,“ řekl s tím, že intenzivně bojuje za to, že aby se v Česku stavělo. Věří, že ministerstvo dopravy nakonec desítky miliard korun navíc dostane tak, aby stát mohl dokončit rozestavěné dálnice a také zahájit připravované stavby. Podle Kupky jsou prostředky na dopravu i v kapitole obrany, připomněl také to, že vláda v minulém roce dodržela dvě procenta výdajů na obranu a dopravní infrastruktura je zásadní i pro českou bezpečnost. Podporu pro pokračování staveb dopravní infrastruktury deklaroval také ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček (STAN).

Podle jeho předchůdce Karla Havlíčka je běžné, že se debatuje třeba o jednotkách miliard, 60 miliard je ale podle něj extrém. Kupka „Kde chcete vzít 60 miliard vzít? (...) Tohle se fakt nedá poslouchat, to jsou takové fráze a plky. Dáváte návrh rozpočtu o dva měsíce později a máte pár dní na to to dotáhnout. Já bych chápal, kdybyste se tady handrkovali o pět, šest miliard. Vy se tady přete o 60 miliard, to musíte někomu vzít, nic jiného vám nezbude,“ řekl Havlíček.

Kupkovi řekl, že s ním ministr Stanjura „vydrbal neuvěřitelným způsobem“. „60 miliard je něco neuvěřitelného. Tady je to o tom, že se nemohou od září podepisovat smlouvy na nové stavby a hrozí to i konzervací probíhajících staveb,“ dodal Havlíček s tím, že argumentovat výdaji na obranu je absurdní, když je vláda reálně vloni ani nedodržela. Podle Kupky zakonzervování staveb nehrozí, protože je shoda napříč politickým spektrem, že dopravní infrastruktura je zásadní pro rozvoj Česka. „My tu shodu máme, ale pan ministr Stanjura ji zjevně nemá,“ řekl k tomu Havlíček

Ministr Stanjura v Partii uvedl, že návrh státního rozpočtu je zatím pracovní materiál. „O rozpočet kapitoly ministerstva dopravy se neobávám, dopravní projekty budou určitě pokračovat,“ řekl Stanjura. Navrhovaný pokles výdajů pro dopravu je podle něj nyní způsoben poklesem příjmů z evropských peněz, které v minulosti tvořily podstatnou část rozpočtu ministerstva dopravy. Ministr zároveň upozornil, že oproti začátku aktuálního volebního období byly výrazně posíleny národní zdroje.

Ministerstvo financí proto podle Stanjury ještě chce znovu prověřit, které dopravní projekty by mohly být podpořeny z evropských peněz. „Vypadá to, že ta částka by nakonec mohla být vyšší a podle toho to pak prostě posílíme,“ zdůraznil Stanjura.

Ministerstvo financí navrhlo na příští rok rozpočet se schodkem 286 miliard korun po letos plánovaném deficitu 241 miliard korun. Za prohloubením schodku jsou vyšší výdaje na obranu a půjčka na stavbu nových jaderných bloků v Dukovanech. Vláda ještě může rozpočet měnit, s konečnou platností ho musí schválit do konce září.

Havlíček uvedl, že v návrhu rozpočtu chybí analytické podklady či druhové a odvětvové třídění. My dnes nedokážeme vyčíst, jaké tam jsou provozní výdaje, jaké jsou konkrétní výdaje na obranu, jaká je struktura investic. Kdybychom my předložili takovýto rozpočet, tak jak znám Zbyňka Stanjuru, který nás tepal za každý milion, tak by bouchaly poklice,“ uvedl Havlíček s tím, že pokud ANO bude ve vládě, bude se muset jít na začátku příštího roku do rozpočtového provizoria. „Bude to otázka několika týdnů, v tom já bych neviděl zásadní problém. Podle mého názoru je reálné, aby rozpočet byl hotový do konce února,“ uvedl Havlíček. O pravděpodobném rozpočtovém provizoriu hovořil už dříve i ministr Stanjura.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články