Vybroušený diamant Rolls Royce
AUTO
Ultimativně luxusní britské SUV prošlo modernizací a je vylepšeno na základě odezvy od zákazníků, které až nečekaně často uvidíte za volantem.
Když se i Rolls-Royce stal součástí trendu SUV, vybral pro svůj monumentální model jméno Cullinan, které odkazuje na největší surový diamant, který byl kdy nalezen. Navzdory tomu, že mnozí vstup do SUV segmentu zpochybňovali, čas ukázal, jak správné toto rozhodnutí bylo. Cullinan je totiž nejprodávanějším modelem značky a přispěl i k omlazení klientely – zatímco v roce 2010 byl průměrný věk zákazníka 56 let, dnes je to 43. Zároveň je to z celé modelové řady Rolls-Royce auto, které má s přehledem nejvíc majitelů za volantem, a ne na zadních sedadlech, neboť jen méně než 10 % vlastníků využívá služeb šoféra. S tím souvisí i fakt, že tato majestátní SUV mají i výrazně vyšší kilometrové nájezdy. Cullinan je zkrátka vůz, který britské značce i jejím zákazníkům otevřel zcela nové obzory.
U značky Rolls-Royce se říká, že její modely nemají životní cyklus jako běžná auta, protože jsou vždy a stále dokonalé. To ale neznamená, že automobilka nenaslouchá svým zákazníkům a nepřináší inovace. Rolls-Royce Cullinan přijíždí vylepšený a do jeho označení přibyl přídomek Series II.
Z hlediska pohonu se nic nemění. Pod kapotou je dvojitě přeplňovaný V12 s objemem 6,7 litru, který dosahuje výkonu 563 koní a v dynamičtějším provedení Black Badge je vyladěn na 592 koní. Jde o špičkový kus inženýrství naprosto ideálně korespondující s vozem. Dvanáctiválec mu dodává status, který od něj jeho majitel očekává. Je absolutně tichý, do interiéru nepronikají žádné jeho vibrace, přitom poskytuje ve všech situacích víc než dostatek výkonu. Není to divoch, ale gentleman vždy připravený řidiči splnit jeho přání.
Dokonale odladěný podvozek naprosto filtruje povrch silnice, není však přehnaně houpavě měkký a odtažitý. Řidič za lehce jdoucím tenkým volantem i díky oběma řiditelným nápravám poměrně rychle přivykne vnějším rozměrům a mohutné SUV s délkou 5,35 metru a dvoumetrovou šířkou zvládne s potřebnou jistotou a grácií vést i po užších silnicích či v lehkém terénu. Na ten je sice Cullinan obstojně připraven díky modu off-road i pohonu všech kol, ale asi ho po většinu života vůbec nezakusí. A nově je vybaven i koly o průměru 23 palců a nám nezbývá než potvrdit, že jízdní komfort tím neutrpěl ani za mák. Jízda je jako na obláčku a nelze ji v automobilovém světě srovnat s ničím jiným. Tento Rolls-Royce stojí dvakrát víc než Bentley Bentayga či Mercedes-Maybach GLS – tyto modely tak pro něj vlastně ani nejsou konkurencí.
Vertikalita je slovo, které během prezentace modelu Cullinan Series II zaznívalo hodně často. Inspirace nasvícenými mrakodrapy světových megapolí se promítá zejména do zpracování masky chladiče, která je nově podsvícená. Svislé linie jsou patrné i v nově tvarovaných světlech a vůz nyní působí uhlazenějším dojmem, aniž cokoli ztratil ze své aristokratické noblesy.
V interiéru je zásadní změnou nový skleněný panel, který se táhne přes celou přístrojovou desku, a také nový infotainment se systémem Spirit, který měl premiéru v modelu Spectre. Před spolujezdcem jsou další vertikální elementy v podobě jemných podsvícených linek. Precizně je zpracovaná také vitrína, v níž jsou umístěny hodiny spolu s efektně nasvícenou soškou Spirit of Ecstasy. U materiálů použitých v interiéru se řeší nejen barva či zpracování, ale i textura, haptický dojem, ba dokonce i jejich zvuk. Ano, zvuk materiálu. Třeba aby nevrzalo čalounění v kontaktu s vaším oblečením. A když už jsme u čalounění, tak v Cullinanu Series II má premiéru třeba nová tkanina z bambusových vláken s efektním vzorem či unikátní jemná perforace kůže, díky které mohou vzniknout různé vizualizace. Třeba inspirované mraky nad továrnou Rolls-Royce, kterou designéři použili právě pro Cullinan Series II. Ale mračna se nad Goodwoodem určitě nestahují.
Plusy:
Jízdní komfort, exkluzivní interiér, poskytovaný status.
Minusy:
Spotřeba paliva, přehlednost karoserie, manévrovatelnost.