První oběť celní války: čínské vánoční ozdoby. Objednávky z USA zamrzly
TRUMPOVA CLA
Čínské plastové vánoční stromky a další sváteční dekorace se potýkají s dopady obchodní války mezi Čínou a USA, konkrétně s rostoucími dovozními cly, které v nedávné době uvalil americký prezident Donald Trump. Pokud Američané chtějí letos nové vánoční ozdoby, budou si za ně muset výrazně připlatit. O zprávě informovala agentura Reuters a také The Economic Times.
Podle zprávy agentury Reuters pocházejí americké vánoční ozdoby z 87 % z Číny, přičemž jejich dovoz má hodnotu přibližně 4 miliardy dolarů (88 miliard českých korun). Čínské výrobní firmy prodávají polovinu svých produktů právě na americkém trhu, takže obě strany jsou na sobě obchodně silně závislé. Avšak objednávky od amerických klientů, které obvykle chodí v tomto období, dosud nepřišly.
K situaci se vyjádřil Qun Ying, majitel jedné z továren na umělé vánoční stromky ve městě Jinhua na východě Číny. "V letošním roce zatím žádný z mých amerických zákazníků nezadal žádnou objednávku. Samozřejmě se jedná o cla. Do poloviny dubna bývaly všechny objednávky dokončeny, ale teď je těžké vědět, jestli nějaké objednávky přicházejí. Možná si američtí zákazníci letos nic nekoupí," dodal Ying.
Američtí maloobchodníci se nyní nacházejí v těžké situaci. Pokud chtějí sehnat vánoční ozdoby, budou čelit výraznému zdražení nebo je možná neseženou vůbec. Někteří majitelé čínských továren se pokoušejí tento propad poptávky kompenzovat zvýšením prodeje v Rusku, Evropě a jihovýchodní Asii. "Obáváme se, že americké objednávky klesnou. Tuto obchodní válku rozhodně vyhrajeme," řekl majitel jedné z továren Liu Song.
Co se týče možností pro americké maloobchodníky, kteří by chtěli koupit vánoční ozdoby z jiných zemí než z Číny, situace není o moc příznivější. Kambodža, druhý největší vývozce vánočních ozdob do USA, tvoří pouze 5,5 procenta poptávky.
Alternativa výroby vánočních ozdob v USA není reálná. "Určitě se nedají vyrobit ve Spojených státech. Neexistuje žádná výroba, není tady technologie, není tady trh práce," upozornil Jami Warner, výkonný ředitel American Christmas Tree Association. Američané si letos za vánoční ozdoby zřejmě připlatí, a pokud si je budou chtít koupit, mohou je najít pouze za vyšší ceny nebo v omezeném množství.
Obchodní válka, která mezi USA a Čínou pokračuje, má negativní dopady nejen na výrobce, ale i na spotřebitele. Prezident Trump zvýšil cla na čínský dovoz o 145 %, což vedlo k vyšším nákladům pro americké dovozce. V reakci na to Peking zavedl odvetná cla na veškerý dovoz z USA, včetně produktů pro vánoční trh.
Experti varují, že obchodní válka může letos zpomalit růst čínské ekonomiky o jeden až dva procentní body, zhoršit problémy s nadměrnou kapacitou průmyslu, ohrozit pracovní místa a podpořit deflační tlaky. Vzhledem k tomu, že čínští exportéři prodávají méně do USA, budou muset soutěžit na jiných trzích a přizpůsobit své ceny.