Elektroauto za 170 000. Čína předstihla Západ a tlačí ceny dolů, pozici drží jen Škoda Auto

TRH S AUTOMOBILY

Elektroauto za 170 000. Čína předstihla Západ a tlačí ceny dolů, pozici drží jen Škoda Auto
Model BYD Seagull se prodává v přepočtu za 169 000 korun. Foto: Shutterstock
2
Ekonomika
Sdílet:

Evropský trh s elektromobily se nachází ve zlomovém bodě. Prognózy se naplnily a čínská automobilka BYD v dubnu poprvé překonala Teslu v počtu registrovaných elektromobilů v EU a Británii. A to navzdory tomu, že Evropská unie loni zavedla ochranná cla ve výši až 35 procent.

Šokující čísla z Evropy i Číny ale ukazují, že cla nezabránila nástupu levných čínských aut. Zatímco většina evropských výrobců elektromobilů stagnuje, jedinou značkou, která vedle BYD roste, je česká Škoda Auto. Její model Elroq byl v dubnu nejprodávanějším elektromobilem v Evropě, Enyaq se dostal do první desítky.

Čína sází na slevy a tempo vývoje

„Nové elektroauto je už za necelých 170 000 Kč. Čínské automobilky dramaticky sráží ceny svých modelů,“ upozorňuje ekonom Lukáš Kovanda. Za tím stojí cenová válka na čínském trhu. Automobilka BYD zlevnila 22 modelů elektromobilů a hybridů, přičemž například její hatchback Seagull se nově prodává v přepočtu za zhruba 169 000 korun.

Podle analýzy Citigroup stoupla návštěvnost prodejen BYD o 35 procent. „Čínští výrobci mohou své slevy uplatnit také zejména na evropském trhu, kde ovšem svá auta prodávají dráže než v Číně – a nejen kvůli clům. Mohou tak dále obírat o tržní podíl domácí evropské automobilky,“ myslí si Kovanda.

BYD drtí Teslu, dominanci ztrácí i Volkswagen

Podle údajů společnosti JATO Dynamics BYD v dubnu registrovala v EU 7231 nových elektromobilů, což je o 169 procent více než před rokem. Tesla se ve stejném období propadla o 49 procent na 7165 kusů. „Rozdíl může být malý, ale důsledky jsou obrovské,“ řekl analytik JATO Felipe Muñoz. „Pro evropský trh je to zlomový okamžik,“ míní.

BYD navíc expanduje i do hybridního segmentu, který zatím evropské celní režimy nepostihují. Ačkoliv výrobu v Evropě zatím teprve rozjíždí (v Maďarsku staví závod), už dnes poráží tradiční značky jako Fiat nebo Seat.

Škoda Auto: jediný evropský vítěz

Na pozadí dramatického čínského nástupu se daří ale i tuzemské Škoda Auto, která se jako jediná evropská značka dostala do růstové ligy. V dubnu obsadila třetí místo mezi značkami elektromobilů a její model Elroq byl nejprodávanějším BEV v celé Evropě – s téměř 8000 kusy. Enyaq skončil osmý.

Celkem bylo v dubnu v Evropě registrováno 13 598 elektromobilů Škoda, což znamená meziroční růst o 214 procent. Český trh přitom stále hraje pro elektroauta spíše okrajovou roli — v prvním čtvrtletí se prodalo 3113 elektromobilů, přičemž většinu tvoří právě modely značky Škoda. I tak jde o 140procentní nárůst.

Globální vývoj: Čína má kapacitu na exportní tsunami

Podle nové studie PwC vzrostly globální prodeje čistě elektrických vozů v 1. čtvrtletí o 42 procent na 2,7 milionu kusů. V samotné Číně přitom vzrostl meziročně podíl čistě elektrických aut na prodejích na 27 %, přičemž více než 11 milionů elektromobilů prodaných v Číně v roce 2024 odpovídá celkovému světovému prodeji roku 2022.

Čína je zodpovědná za více než 60 procent světových prodejů elektromobilů. Disponuje výrobní kapacitou 60 milionů vozů ročně, přičemž její domácí trh nedokáže absorbovat víc než dvě třetiny této produkce. To vytváří enormní tlak na export. „Zhruba 62 procent současné výrobní kapacity Číny může být použito pro export,“ říká partner PwC Pavel Štefek.

Čínské automobilky navíc podporují technologičtí giganti jako Xiaomi nebo Huawei, kteří přinášejí do aut pokročilá softwarová řešení včetně umělé inteligence s okamžitou odezvou na chování řidiče.

Evropská komise sice letos představila akční plán na podporu automobilového průmyslu, ale podle odborníků je příliš vágní. „Evropské značky budou dál čelit sílící čínské expanzi, mohutně podporované státními dotacemi,“ varuje Michal Razim z PwC.

Zatímco čínské firmy uvádějí nové modely do roka, evropské značky často potřebují až tři roky, což je ve světě rychlého technologického vývoje zásadní nevýhoda.

Výhled: Elektromobilů bude dvakrát tolik

Podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) letos přesáhne prodej elektromobilů 20 milionů kusů a do roku 2030 se zdvojnásobí na 40 procent všech nových aut. Samotný počet čistě elektrických aut se zvýší z dnešních 15 milionů na 30 milionů.

„Prodej nadále dosahuje nových rekordů, což má zásadní dopad na mezinárodní automobilový průmysl,“ uvedl výkonný ředitel IEA Fatih Birol.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Kampaň nesnese všechno

KOMENTÁŘ

Tabulka „Fiala versus Babiš“ sdílená koalicí Spolu ještě pořád budí vášně, což byl účel. Takto je nutné nad celou kauzou s tabulkou porovnávající výši mezd, důc ...

00:09

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články