Ceny v autobazarech narazily na pomyslný strop. Ojetá auta zlevnila
CENY V AUTOBAZARECH
V českých autobazarech od počátku roku klesly ceny ojetých vozů, a to v průměru z 239 tisíc korun na 220 tisíc. Jde přitom o jedinou část trhu s auty, která zlevnila. U ostatních obchodníků se naopak zdražovalo. Vyplývá to z analýzy skupiny Aures Holdings. Zajímavý je důvod – ceny totiž narazily ma pomyslný strop toho, co byli zákazníci ochotni za zánovní auta dát. Nových vozidel se pro jejich nedostatkovost a vysokou cenu prodávalo letos méně.
„Ojetiny nabízené bazary od začátku roku poklesly z 239 tisíc korun na 220 tisíc, což je pokles o takřka 9 procent,“ sdělil deníku Echo24 Martin Houška, mluvčí Aures Holdings. Všude jinde přitom ceny naopak stoupaly.
„Náš segment je rozdělený na čtyři sekce – institucionalizovaný jako autobazary, privátní prodej, drobní překupníci a klasičtí dealeři, kteří prodávají i ojetiny. Nejvíce ceny vzrostly u dealerů, což je taženo nedostatkem nových aut a jejich zdražením, ceny ale stouply i u privátních prodejů a překupníků,“ dodal Houška. U dealerství to od ledna bylo kupříkladu o 42 tisíc korun více, podobný nárůst proběhl u překupníků.
„Velcí obchodníci museli v průběhu letošního roku reagovat na spotřebitelské chování zákazníků, kteří narazili na určitý cenový strop, přes který už nebyli ochotni jít. Cena nabízených aut v autobazarech tak od začátku roku klesla o necelých devět procent," uvedl Petr Vaněček, provozní ředitel sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna v České republice.
Naproti tomu ve stejném období o 8,5 % rostla cena u dealerů, kteří obecně nabízejí mladší ojetiny okolo 4 let stáří. "To se pochopitelně pojí s rostoucími cenami nových aut a jejich stále trvajícím nedostatkem. Tohoto trendu se snaží využívat i menší překupníci a soukromníci. Ti ovšem zpravidla nabídkovou cenu nadhodnotí a auto se nakonec prodá levněji. Zároveň jimi nabízené ojetiny jsou obecně nejstarší a nejvíce ojeté. Věkový medián se pohybuje mezi 12 a 14 lety a stav tachometru se blíží 200 000 km,“ dodal Petr Vaněček.
Nejčastěji nabízenou byla Škoda Octavia
Ojetin také přibylo, a to asi o 5 procent. Na trhu jich v listopadu bylo lehce přes 100 tisíc. Z toho asi 1200 elektromobilů nebo vozů s hybridním pohonem. Nejčastěji se nabízela Škoda Octavia, na druhé příčce byla Škoda Fabia a třetí Volkswagen Golf.
Prodej nových osobních aut za 11 měsíců letošního roku klesl o 6,9 procenta na 177 534 vozů. V samotném listopadu však trh meziročně o 7,6 procenta rostl. Oznámil to Svaz dovozců automobilů v nedávné tiskové zprávě.