Výrobce zmrzliny stáhl po kritice reklamu. „Omlouváme se, nechtěli jsme být homofobní“
KONTROVERZNÍ REKLAMA
Výrobce známé sladké tyčinky Snickers, společnost Mars Wrigley, se rozhodla stáhnout svou reklamu pro španělský trh poté, co se kvůli ní strhla obrovská vlna kritiky. Ve dvacetivteřinové upoutávce se objevuje známý španělský influencer, který nejprve mluví afektovaným vysokým hlasem a po ochutnání zmrzliny Snickers se změní ve vousatého muže.
Video tento týden obletělo svět a strhlo vlnu kritiky zejména od sympatizantů takzvané LGBT komunity. Ta čelí letos ve Španělsku opakovaným útokům, došlo dokonce k hojně medializované vraždě čtyřiadvacetiletého mladíka Samuela Luize. Ta se podle informací z médií stala právě z homofobních motivů a odstartovala vlnu protestů v Madridu či v Barceloně, připomíná server BBC.
V reklamě společnosti Mars Wrigley hraje populární španělský influencer Aless Gibaja, který v reklamě mluví afektovaným vysokým hlasem. „Dal bych si sexy pomerančový džus s vitamíny A, B a C,“ žádá Gibaja číšníka v baru na pláži a všem „po celém světě posílá pusinky a objetí“. Číšník mu poté nabídne Snickers zmrzlinu. Jakmile ji Gibaja ochutná, změní se ve vousatého muže. Snickers i v této reklamě využívá své tradiční linky: „Když máš hlad, nejsi to ty.“
Reklama vyvolala vlnu protestů nejen na sociálních sítích, ale i v horních patrech španělské politické scény. Upoutávku považují shodně za silně urážející pro homosexuální muže. Například ministryně pro rovnost Irene Monterová uvedla, že nechápe, jak je možné, že velká mezinárodní firma dokáže využít převládající homofobii jako byznysovou strategii.
Parece ser que comiendo @snickers_es se te quita la pluma y ya “estás mejor”. ¿Pero cómo sigue habiendo campañas así? 🤮 #Homofobiapic.twitter.com/ccdtn7BfAw
— Mario Montes (@mariomnts) August 4, 2021
„Naše společnost je diverzifikovaná a tolerantní. Doufám, že lidé, kteří rozhodují o tom, co uvidíme v reklamách či seriálech, se toleranci také naučí,“ uvedla Monterová. Levicová strana Podemos na svém oficiálním účtu připomněla, že se reklama objevuje právě po sérii zmíněných homofobních útoků včetně vraždy. V květnu například došlo ke třem nezávislým útokům s homofobním podtextem v Barceloně, po nichž zůstalo pět zraněných gayů, upozorňuje server BBC. Někteří uživatelé reklamu obhajovali s tím, že se jedná očividně o nadsázku, která nemá nikoho urážet.
Me pregunto a quién le puede parecer una buena idea usar la homofobia como estrategia comercial.
— Irene Montero (@IreneMontero) August 5, 2021
Nuestra sociedad es diversa y tolerante. Ojalá aprendan a serlo también quienes tienen el poder para tomar las decisiones sobre lo que vemos y oímos en anuncios y programas de TV.
Zastoupení značky Snickers ve Španělsku ve čtvrtek oznámilo, že reklamu stahuje a omluvilo se za nedorozumění, které způsobila.
„V této specifické reklamní kampani jsme chtěli ukázat, že hlad může změnit charakter člověka. Rozhodně jsme neměli v úmyslu nikoho stigmatizovat či urážet,“ uvedla společnost v oficiálním vyjádření. Tiskový mluvčí firmy Mars Wrigley uvedl, že společnost se z celého srdce omlouvá za své pochybení a uznává, že se tato reklama nepovedla.