Brazilci krouží nad Prahou. Vědí o zájmu Česka nakoupit velká letadla
NÁKUP NOVÝCH LETADEL
Do Česka přiletěl dopravní letoun Embraer KC-390. Zástupci české armády a ministerstva obrany, které má zájem doplnit letku transportních letounů, si v pondělí prošli ukázkou schopností techniky brazilského výrobce. Šlo například o zkoušku nakládky obrněného transportéru Pandur II. Ačkoli šlo zatím jen o průzkum trhu, je brazilský stroj je už nyní jednou ze zvažovaných možností.
Brazilský dopravní letoun Embraer KC-390 je transportní letoun střední třídy. Na rozdíl od našich šesti kusů dopravních letadel Casa C-295 přepraví až 26 tun nákladu a vejde se do něj i náš obrněný transportér Pandur II, o čemž se mohli přesvědčit i vojáci na letišti v Pardubicích za účasti ministryně obrany Jany Černochové (ODS). Vejde se do něj až 80 cestujících nebo 66 výsadkářů. A je schopný tankovat i za letu. Letoun už se podíval do ČR v minulosti nejméně dvakrát.
Ministerstvo obrany o tom zatím veřejně nemluvilo, o posílení transportní letky má však zájem již delší dobu. Naše současná španělská vrtulová dopravní letadla jsou totiž oproti brazilskému proudovému letounu trpaslíkem a zvládnou přepravit jen 9 tun nákladu. Se svou maximální rychlostí 576 km/h jsou také podstatně pomalejší.
Ministerstvo obrany, které o akci informovalo až v pondělí, k tomu uvedlo, že zatím jde jen o nezávaznou ukázku v rámci průzkumu trhu. Armáda zatím nemá konkrétní představu o tom, jaké mají mít nové letouny parametry. Podle informací redakce se nyní hovoří o nákupu dvou dalších strojů, které by modernizovaly letku.
„Je zřejmé, že Ruská invaze na Ukrajinu změnila bezpečnostní prostředí ve světě a zdůraznila nutnost realizovat rozsáhlé modernizační projekty, jejichž cílem bude posílení schopností Armády České republiky. Jedním z takových projektů bude i modernizace letky transportních letounů. Demonstrace letounu Embraer KC-390 je jedním z kroků, jak zjistit, co současný trh v oblasti transportních letounů nabízí,“ uvedlo ministerstvo. S posílením vojenského dopravního letectva počítá i dlouhodobá koncepce výstavby české armády (KVAČR 2030).
Jak upozorňuje vojenský analytik Lukáš Visingr, KC-390 je pravděpodobně už dnes v trojici zvažovaných možností, jakými by mohla armáda svého cíle dosáhnout. Jako další dvě varianty by podle něj připadaly v úvahu americký Herkules C-130J Lockheed Martin nebo evropský Airbus A400M, které má v hangárech podstatně víc státu. Proti brazilské variantě by však mohl hovořit fakt, že letadla má zatím pouze brazilské letectvo, které si jich objednalo přibližně tři desítky. Během letu do Evropy se brazilské letadlo ukázalo také v Maďarsku a Portugalsku. Obě země už před několika lety provedly objednávky na dva a pět strojů.
Ministerstvo obrany na dotaz redakce uvedlo, že ačkoli je na doplnění počtu dopravních letadel do budoucna zájem, investice není otázkou nejbližší doby. Daleko dříve je podle vyjádření potřeba dotáhnout nákup nových tanků, vyřešit zkrachovalý tendr na bojová vozidla pěchoty a podle dřívějšího vyjádření ministryně obrany také ještě letos vyřešit otázku náhrady za švédské stíhačky Gripen, které máme pronajaté jen do roku 2027.
Část komponent na KC-390 se vyrábí i v České republice u tradičního výrobce letadel Aero Vodochody. Od roku 2016 se u nás vyrábí kompletně náběžné hrany křídel, dveře, nákladní rampa a část zadního trupu letounu. Letadlo odletělo opět z Prahy v úterý. Zástupci brazilského výrobce a Aera Vodochody podepsali ještě předtím memorandum o budoucím rozšíření spolupráce.