Opravy, které se nepovedly. Po Ježíšovi zničili restaurátoři i Pannu Marii
RESTAUROVÁNÍ VZÁCNÝCH OBRAZŮ
Španělští odborníci volají po regulaci restaurování uměleckých děl – důvodem je další z řady nepovedených oprav vzácných maleb. Do neodborných rukou tentokrát padla Panna Marie z obrazu barokního mistra Bartoloméa Estebana Murilla, napsal deník The Guardian.
Vyčištění Murillova obrazu si objednal soukromý sběratel umění ze západošpanělské Valencie, podle agentury Europa Press za to u restaurátora, který se však specializuje na nábytek, zaplatil 1200 eur (32 000 korun). Obličej panny Marie se někdo pokusil „restaurovat“ hned dvakrát, v obou případech neúspěšně.
Asi nejproslulejší amatérskou restaurátorkou se v roce 2012 stala 86letá španělská důchodkyně Cecilia Giménezová, která se rozhodla zachránit drolící se fresku Ježíše. Umělecké dílo však po jejím neodborném zásahu podle kritiků připomínalo spíše než ústřední postavu křesťanství portrét zmutované opice. Fotografiím restaurované fresky se smáli lidé po celém světě, o dílo však projevili zájem i turisté. Těch do městečka Borja nedaleko Zaragozy, kde se freska nachází, nyní přijíždí desetitisíce ročně.
Odborník na restaurátorství a kulturní dědictví Fernardo Carrera se domnívá, že podobné případy zdůrazňují nutnost restaurátorství ve Španělsku regulovat. Amatérské restaurátory označil za „packaly“. „Paradoxně (takové případy) dokazují, jak moc jsou tu potřeba profesionální restaurátoři,“ dodává odborník.
Incidenty jako ten s Murillovým obrazem „jsou mnohem častější, než si myslíte,“ říká María Borjaová, jedna z viceprezidentek španělského svazu profesionálních restaurátorů. Neprofesionální zásahy podle ní „znamenají, že umělecká díla trpí a jejich poškození může být nenapravitelné“.