Pochybila škola? Učitelka vyhozená za řeči o ukrajinských nacistech se hájí svobodou slova

REFEROVÁNÍ O UKRAJINĚ

Pochybila škola? Učitelka vyhozená za řeči o ukrajinských nacistech se hájí svobodou slova
Češtinářka se hájí tím, že předkládala „jen ověřená a historicky zdokumentovaná fakta“ a svou výpověď vnímá jako „bezprecedentní omezení slova a názoru“. Snímek je ilustrační. Foto: Shutterstock
1
Domov
Markéta Malá
Sdílet:

Veřejným prostorem proběhla kauza učitelky češtiny z pražské základní školy Na Dlouhém lánu, která dětem z osmé třídy na hodině slohu vyjevila svůj pohled na ruskou invazi. Vyučující v podstatě zpochybnila to, jak západní média o válce informují, a žáci její slova nahráli. Ředitelka školy učitelku ihned odstavila z výuky a rozhodla se pro výpověď. Češtinářka tvrdí, že chtěla děti učit tolerovat odlišné názory a vyhazov vnímá jako omezování slova a názoru. Ve školním prostředí však nepanuje shoda na tom, že výpověď byla nejlepším řešením a především, že bylo správné zveřejnit identitu pedagožky.

Vyučující podle reportáže Seznam Zprávy přednášela ve třídě například o tom, jak „ukrajinští nacisté“ likvidovali Rusy v Doněcku a Luhansku a jak Ukrajina neplnila své závazky, a proto je ruská agrese ospravedlnitelná. Tvrdila také, že viděla fotografie, podle kterých se v Kyjevě „nic neděje“. Když ji žáci konfrontovali s tím, že v médiích sledovali něco jiného, řekla, že například zpravodajství České televize je zmanipulované, a že je nutné sledovat i jiná „nezávislá média“.

Studenti ve třídě její vyjadřování nahráli, dostalo se k ředitelce škole a ta nařídila překážku na straně zaměstnavatele a rozhodla se s pedagožkou ukončit pracovní poměr. V tom ji podpořilo vedení Prahy 6 a následně i ministr školství Petr Gazdík (STAN).

Učitelka poté poskytla vyjádření, kde tvrdí, že s žáky chtěla probírat téma v rámci slohové průpravy, kdy se zabývali prací s informacemi. „V hodině jsme se zabývali dnes tolik diskutovanou tematikou rusko-ukrajinské války a stručnými přehlednými dějinami obou států. Pracovala jsem pouze s ověřenými a historicky zdokumentovanými fakty. Cílem této hodiny bylo, aby se žáci dokázali zorientovat v dostupných informacích, aby se naučili vnímat polarizaci společnosti, odlišný názor brali jako běžnou věc, která je nijak neohrožuje, dokázali s ním pracovat a neodsuzovali jej,“ tvrdí učitelka s tím, že své odstavení z výuky vnímá jako „popření demokratických principů a svobod“ a „bezprecedentní omezení slova a názoru“.

Například podle šéfky Asociace ředitelů gymnázií Renaty Schejbalové je nyní celá situace velmi zjitřená. Pro redakci Echo24 uvedla, že si nedovede představit, že by na svém gymnáziu zaměstnávala pedagoga, který by byl schopný studentům předkládat ruskou agresi ospravedlňující výklad. Zároveň má však pochyby o tom, zda bylo ukončení pracovního poměru ze strany ředitelky školy zcela na místě.

„Osobně bych možná situaci řešila spíše nějakým napomenutím. Nikdy jsem nikoho nevyhodila na hodinu. Vždy, když se něco stalo, i když je nutné říci, že s podobnou záležitostí jsem se dosud nesetkala, řešila jsem to napomenutím či třeba odejmutím osobních odměn,“ uvedla Schejbalová. Pokud by ale měla vyučující na škole zůstávat, rozhodně by bylo nutné zvýšit kontroly nad vedením hodin a navýšit počet hospitací.

Podle Schejbalové pak určitě není správné, že média zveřejnila identitu vyučující. „Na to mám zcela vyhraněný názor, správné to nebylo,“ domnívá se.

Ministerstvo školství hned po vypuknutí invaze rozeslalo školám pokyny, jak s dětmi o konfliktu mluvit. Ty se ale týkají z velké části hlavně toho, jak se žáky hovořit o strachu z války a neznámé situace a týkají se tedy psychické stránky. V metodických pokynech se pak také mimo jiné píše například to, že by se učitelé měli „držet jednoduchých faktů a nezahlcovat zbytečnými informacemi, mluvit upřímně, ale nesdělovat osobní domněnky, názory a postoje“ nebo že by měli na otázky dětí odpovídat „jasně, krátce a bez zbytečných detailů“.

Jak ale říká šéfka asociace ředitelů gymnázií, pokyny jsou určeny hlavně pro základní školy. „Na střední škole jsou studenti v diskusi spíše už našimi partnery, bavíme se s nimi jako rovní s rovnými a v podstatě jim nic nemusíme vysvětlovat. Na situaci mají svůj názor,“ říká Schejbalová.

Česká školní inspekce deníku Echo24 sdělila, že informace ke kauze má pouze zprostředkované, protože žádnou stížnost v tomto směru neobdržela, a poskytla tedy pouze obecné vyjádření, z kterého vyplývá, že výpověď byla správným řešením.

„Ředitel školy odpovídá za vzdělávání ve své škole. Pokud ředitelka měla relevantní informace, které prokazovaly vysoce neprofesionální přístup pedagoga v této velmi citlivé a principiálně zásadní záležitosti, případně potvrzovaly, že paní učitelka cíleně šířila mezi žáky zjevné nepravdy či přímo lži, případně že cíleně relativizovala nebo zlehčovala válečnou agresi Ruské federace na Ukrajině a podobně, a pokud paní ředitelka na základě informací, které měla, vyhodnotila, že vyučujícím svým přístupem závažným způsobem porušila své pracovní povinnosti, pak by byl postup, který ředitelka školy zvolila, z pohledu České školní inspekce pochopitelný a adekvátní,“ uvedl za inspekci Ondřej Andrys.

Pokud pak jde o zveřejnění identity vyučující ze strany médií, odmítla to inspekce komentovat.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články