Rekordní záplava balíků. Pošta prý stíhá, DPD už nepřijímá nové zákazníky
Předvánoční nákupy
Dlouhé fronty na poště, prodloužená dodací doba balíčků, přetížené doručovatelské firmy. Předvánoční provoz České pošty a dalších firem trhá rekordy v počtu zásilek, ale zákazníci musí být o to trpělivější. Kurýrní služba DPD už dokonce nepřijímá nové zákazníky, firma PPL hlásí nárůst denně přepravených balíčků o 48 procent. Hlavní nápor očekávají přepravci tento a příští týden.
„Nárůsty objemu balíků oproti běžnému roku se momentálně pohybují mezi 70 až 100 procenty. Největší nápor očekáváme v týdnu od 16. do 20. prosince,“ uvedl pro Echo24 generální ředitel DPD Miloš Malaník. „Kapacity nejen našich zaměstnanců, ale i našich dep jsou neustále plně vytížené. Počty našich zásilek přesahují 240 tisíc denně, což je o 48 procent více oproti loňskému roku a v porovnání s nejslabším obdobím tohoto roku je to trojnásobek,“ řekl serveru generální ředitel firmy PPL Petr Chvátal.
Česká pošta loni v největší špičce 19. prosince odbavila 328 700 balíků, letos tento výsledek překonala o 13 000 kusů už 20. listopadu. „Zatímco objem podaných listovních zásilek meziročně klesá, trend na balíkovém trhu je zcela opačný. Lidé stále více nakupují zboží přes e-shopy a nechávají si je doručovat Českou poštou,“ řekl serveru Echo24 mluvčí České pošty Ivo Vysoudil.
V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.
„Největší nápor očekáváme právě v tomto týdnu, tedy od 11. prosince 2017. Ve srovnání s loňským rekordem, který Česká pošta dosáhla 19. prosince 2016 s počtem 328 711 kusů balíků, je evidentní, že letošní předvánoční provoz opět posune hranici přepravených vánočních dárků. Během standardního měsíce, například května, bylo denní podání v pracovních dnech 152 tisíc balíků,“ dodal Vysoudil.
DPD už hlásí stop stav
Firma DPD už zcela zastavila příjem nových zákazníků. „Abychom udrželi kvalitu služeb pro dlouhodobě spolupracující e-shopy a firmy, od minulého týdne již nepřijímáme nové zákazníky. Se stávajícími jsme se pak domluvili předem na denních objemových limitech balíků,“ uvedl Malaník. Firma pro předvánoční práci nabrala více zaměstnanců. „Posily na sezónu jsme letos nabrali dostatečně dopředu, takže nám momentálně zaměstnanci nechybí. V současnosti doručuje přes 1000 kurýrů oproti běžným 750, posílili jsme také kapacity na depech, zákaznické lince i na centrále,“ dodal Malaník.
Dodací doba balíčku se přesto před vánočními svátky může znatelně protáhnout. Na dodací dobu si stěžuje řada lidí. Například na službu České pošty Balík do ruky, jejímž principem má být doručení balíku do hmotnosti 50 kilogramů kdekoli v Česku. Balík do ruky však v některých případech končí na poště, kam si pro něj musí zákazník dojít. Stížnosti plní sociální sítě, například na Facebooku.
Česká pošta nemůže garantovat dobu dodání od objednání, uznal Vysoudil. „Vzhledem k tomu, že řada e-shopů je také zahlcena množstvím objednávek, samozřejmě Česká pošta nemůže garantovat dobu dodání od jejich objednání. Proto doporučujeme jako nejpozdější termín pro samotné podání balíků tak, aby byly doručeny do Štědrého dne, úterý 19. prosince,“ uvedl pro Echo24 Vysoudil.
Do 19. prosince doporučuje objednání zásilek i PPL. „Z důvodu nárůstu poptávky nad předpokládaný objem a v kontextu prakticky nemožnosti najmout další brigádníky chceme doporučit našim zákazníkům, aby se snažili zásilky objednat s datem k předání k přepravě nejpozději v úterý 19. 12. Tyto zásilky s 90procentní pravděpodobností stihneme doručit před Štědrým dnem,“ uvedl Chvátal.
E-shopy slibují, že zásilky do Vánoc doručí
Optimisticky působí informace o dodání balíčků na webech českých i zahraničních e-shopů. Například Amazon slibuje možnost Spěšné dodání do středy 20. prosince. Český e-shop Alza nabízí například doručení kurýrem pro Praze do 90 minut.