Ford Kuga Phev vypálil konkurenci rybník
AUTOTEST
V rostoucím segmentu plug-in hybridů značka Ford vypálila konkurenci rybník. Kuga PHEV byla loni nejprodávanější v Evropě.
Zatím se na starém kontinentu celkem plní předpoklady, v nichž plug-in hybridní vozy figurují jako rozumný přechod od čistě spalovacích motorů ke kompletní elektromobilitě. Loni dosáhl tržní podíl plug-in hybridů v Evropě 19 %, což je jen na dostřel od podílu vznětových motorů (21,7 %), takže se dá očekávat, že letos se tento trend překlopí.
Právě v segmentu plug-in hybridů dosáhl mimořádného úspěchu Ford Kuga. V loňském roce se pro jeho nákup rozhodlo 48 000 zákazníků.
Test napoví, v čem tkví její síla. V první řadě je nutné zmínit cenovou politiku, protože loni patřil plug-in hybridní Ford Kuga s cenovkou kolem 900 tisíc korun k poměrně dostupným vozům tohoto typu, přičemž svou délkou 4,6 metru skvěle zapadala mezi oblíbená kompaktní SUV. Cena tedy evidentně hovořila napříč Evropou v její prospěch, byť v Čechách už to taková sláva nebyla a s 57 prodanými vozy se před ni dostala docela dlouhá řada jiných aut. Kromě toho zmíněný cenový údaj už bohužel ani neplatí, i tento model citelně podražil, aktuálně už za něj zaplatíte minimálně 1 019 900 Kč. Testovaná vrcholná verze Vignale je pak ještě o 90 tisíc korun dražší. Jaký bude mít zdražení vliv na počet zákazníků, je zatím ve hvězdách, zdražují všichni.
Jak hybridní, tak plug-in hybridní provedení Fordu Kuga přichází s poměrně zajímavým technickým řešením. Kombinuje totiž elektromotor s atmosférickým benzinovým čtyřválcem o nečekaném objemu 2,5 litru. Celkový systémový výkon je 165 kW (225 k), což na papíře vypadá slibně, v praxi jde o poměrně zkrocené stádo, ať už nepříliš výraznou variátorovou převodovkou, nebo celkovou hmotností 1,85 tuny, což je mimochodem o 280 kg víc, než má verze s tříválcovým benzinovým motorem 1.5 Duratec. Kuga tedy mohutně nejen působí, ale i jízdně se tak chová. Víc než divočina v zatáčkovitých pasážích jí vyhovuje vyrovnaný jízdní styl. V této souvislosti se také sluší rovnou zmínit oblast spotřeby paliva. Ta se u plug-in hybridů v reálném provozu vždy velmi složitě hodnotí, protože kromě jízdního stylu a prostředí vstupuje do hry zásadním způsobem četnost a úroveň nabití baterie.
Kuga při plném nabití jezdí samozřejmě zcela bezemisně, a to zhruba na vzdálenost 40 km, v případě, že přijde ke slovu i spalovací motor, může se spotřeba pohybovat zhruba od 5,5 litru na 100 km do 10 litrů na 100 km v situacích, kdy upalujete po dálnici a hybridní technika víceméně odpočívá. V průměru počítejte se spotřebou tak 6,5–7 litrů na 100 km. Zkrátka, pro toho, kdo nemá možnost plug-in hybrid pravidelně dobíjet, nemá takové auto velký význam. Z hlediska jízdních vlastností zůstává kuga věrna fordovskému naladění, což přináší na jednu stranu jistý podvozek a docela dobré řízení, na stranu druhou je znát tvrdší charakter odpružení a nerovnosti jsou občas uvnitř cítit.
Řidič si za volantem, který se mimochodem velmi pěkně drží, najde v pohodě dobrou pozici, přístrojový štít před ním je plně digitální a zprostředkovává velmi detailní informace, v nichž je možná někdy malý problém rychle se zorientovat. Trochu nemoderně dnes působí průhledový displej využívající projekční sklo, přiznáme se, že jsme ho po dobu testu raději schovali do palubní desky. Stejně tak středový displej ovládání infotainmentu působí svým zpracováním docela obyčejně, jakkoli je plně funkční a má rychlé reakce. Mohl by být rovněž trochu směrován na řidiče. Zpočátku jsme rovněž docela bojovali s otočným ovladačem automatu, který jsme při přepínání na zpátečku často přepnuli až do pozice P, která je hned vedle – mnohem logičtější by bylo její umístění třeba doprostřed ovladače. K benefitům interiéru patří její prostornost pro cestující, přijatelná kvalita materiálů i jejich zpracování a docela slušný výhled z oken vozu.
Plusy:
Prostorný interiér, jízdní vlastnosti, nízká spotřeba (pokud dobíjíte).
Minusy:
Dílčí nedokonalosti v ergonomii, malý kufr, ovládání automatu.