Sáňka byl nastrčená figurka. Spolehlivý Čech, ale neschopný, řekl svědek
Je islámská kniha hrozbou?
Základy tauhídu je nebezpečná kniha, která vychází ze stejných zdrojů jako Islámský stát, tvrdí jeden soudní znalec. Naopak druhý oponuje: Tato kniha obsahuje pouze legitimní diskusi a nepodněcuje k ničemu, co by mělo vést ke stíhání. Znalci u soudu s obžalovaným muslimem Vladimírem Sáňkou, který připravil k vydání publikaci britského islamisty Bilala Philipse, měli zcela rozdílné názory na to, zda kontroverzní dílo vyvolává či nevyvolává nenávist.
Je tato kniha nebezpečná pro demokratickou společnost? zeptal se ve středu soudce přivolaného znalce Pavla Ťupka. „Rozhodně ano,“ odpověděl arabista Ťupek, který vypracoval znalecký posudek pro policii, jež bývalého předsedu Muslimské obce v Praze Vladimíra Sáňku obvinila po předloňské razii v pražských modlitebnách, během nichž zmíněnou publikaci zabavila. Obvodní soud pro Prahu 1 má rozhodnout, zda se Sáňka dopustil vydáním knihy Základy tauhídu trestného činu „založení, podpory a propagace hnutí směřujícího k potlačení práv a svobod člověka“.
„Přišly by tresty smrti“
Pavel Ťupek z pražské filozofické fakulty do zmíněného posudku uvedl, že kniha rozvíjí „nesnášenlivou interpretaci“ islámského směru známého jako salafismus či wahábismus, který je například státní ideologií v Saúdské Arábii. „Jeho nejproblematičtější zásadou je soudržnost muslimů a také to, že hlásá nenávist vůči všemu, co je z pohledu islámu nesprávné. Vůči nevěřícím, ale může to být modlářství, sekulární režim nebo neislámská forma práva,“ řekl Ťupek, podle nějž „Islámský stát vychází ze stejných zdrojů jako tato kniha.“
Na otázku soudu, co by následovalo, kdyby se wahábistická ideologie hypoteticky stala oficiální doktrínou například v Česku, orientalista řekl: „Asi totéž co v Saúdské Arábii: tresty smrti za homosexualitu, magii, odpadlictví. Byly by zakázány jiné interpretace islámu.“
„Kniha nepatří před tribunál“
„Tato otázka je pro Českou republiku bezpředmětná,“ prohlásil Miloš Mendel, orientalista a další soudní znalec, objednaný obhajobou. Ten uvedl, že v češtině vyšly už daleko radikálnější knihy, například spis iránského ajatolláha Chomejního o tom, jak mají islamisté převzít moc. „Přesto smyslem nebylo bortit náš systém,“ řekl Mendel. „V této knize (Základy tauhídu) není nic aktivisticky politického,“ dodal znalec, podle nějž publikace „nepodněcuje k tomu, kvůli čemuž je doktor Sáňka stíhán“.
Přední český islamolog Luboš Kropáček sice ve svém posudku napsal, že v knize „v jednom ohledu zaznívá explicitně nenávist a pohrdání“ a potvrdil, že Philips je kontroverzní autor, který měl v několika západních zemích zákaz pobytu, u soudu ale řekl, že Philipsovo dílo přesto nepatří „před trestní tribunál“. „Rád bych s jeho názory vedl polemiku, ale v akademickém prostředí. Rozhodně tam nevidím šíření nenávisti.“
Čtěte také: Soud s muslimem Sáňkou: Je to vážnější než Mein Kampf, tvrdí žalobce
Muslimští předáci: Ani jsme to nečetli
V knize Základy tauhídu se například píše, že muslimové musí „své neislámské vlády upřímně nenávidět a pohrdat jimi“. Na jiných místech se hovoří o nadřazenosti věřících muslimů nad nevěřícími (nemuslimy) a jsou tu citovány texty, kde Alláh proklíná židy a křesťany. Chválí se tu také tresty jako sekání údů a kamenování. Za vydání a distribuci knihy hrozí Sáňkovi až deset let vězení.
Obvodní státní zástupce pro Prahu 1 Jan Lelek již dříve tvrdil, že tato kniha představuje vážnější problém, než vydání Hitlerova Mein Kampfu. „U Mein Kampfu to Nejvyšší soud uzavřel kvůli tomu, že kniha jako taková propaguje nacismus, což je hnutí, které už je vyhynulé. A aby mohl být někdo trestně stíhán za tento zločin, musí propagovat hnutí, které aktuálně působí, vyvíjí nějakou činnost,“ uvedl Lelek. V případě Základů tauhídu jde podle něj o reálnou hrozbu, na kterou je potřeba reagovat.
Za Sáňku se ale postavil Český helsinský výbor. Podle něj je stíhání bývalého předsedy pražských muslimů selháním policie a porušením svobody vyznání.
Čtěte také: ‚Zásah v mešitě a obžaloba Sáňky je selhání policie‘
U soudu ve středu vypovídal také předseda Ústředí muslimských obcí Muneeb Alrawi, který pochází z Iráku, a šéf pražské Islámské nadace Lazhar Maamri, původem z Alžírska. Přestože Ústředí muslimských obcí a Muslimská obec v Praze propojená s Islámskou nadací jsou uvedeny v tiráži knihy jako vydavatelé, oba představitelé shodně tvrdili, že s vydáním knihy nemají nic společného, šlo prý čistě o Sáňkovu iniciativu a dílo ani nečetli. Maamri dokonce tvrdil, že byl proti vydání knihy. To ale popřel jiný svědek, bývalý člen rady Islámské nadace Petr Boštička. Podle něj se nemohlo stát, že by kniha vyšla bez souhlasu členů nadace a zejména Maamriho, který byl „formální a neformální autoritou“.
Podle předchozího zástupce pražské muslimské obce, rodilého Tunisana Hatema Berrezoughy, který připustil, že s nápadem vydat Základy tauhídu přišel právě on, byl Sáňka jen „nastrčenou figurkou“. „Donutili ho, aby se podepsal jako odpovědný redaktor. Byl to spolehlivý Čech, ale neschopný,“ prohlásil Berrezouga. „Sáňka rozhodoval stejně jako ostatní,“ odmítl Berrezougova slova Maamri.