Volkswagen Beetle Cabriolet: Brouk pro nejen letní pohodu
Volkswagen Beetle Cabriolet
Volkswagen zrovna modernizuje svůj úspěšný novodobý „Brouk“. A jelikož je léto, vyzkoušeli jsme rovnou verzi Cabriolet, která nabízí nejen stylovou jízdu s nebem nad hlavou, ale i čtyři místa pro cestující.
Novodobý VW Beetle – tedy česky Brouk - má už celkem dlouhou historii. Poprvé se jako New Beetle představil v roce 1997 a v této podobě se s menšími změnami vyráběl do roku 2011. Design byl logicky inspirován původním VW Broukem, ovšem na rozdíl od něj měla tehdejší novinka motor vpředu a poháněná přední kola. Vznikal jako dvoudveřový vůz i jako kabriolet, přičemž během dlouhého životního cyklu vznikla i řada různých speciálních a limitovaných edicí včetně verze RSi s motorem o výkonu 224 koní.
S rokem 2011 se představila současná generace Brouku, zvaná jednoduše Beetle. Oproti New Beetlu vyniká nižší siluetou, je celkově delší a stojí na platformě A5. Výroba probíhá v mexickém městě Puebla. Beetle je stále velmi oblíbený, a to zejména v USA, ale také například v Číně. Ročně se prodá přes 100 000 kusů a i to je důvod, proč Brouk pro modelový rok 2017 prochází lehkým faceliftem.
Já ale vyzkoušel ještě verzi před faceliftem, která se u nás nyní doprodává se třemi motory. Otestoval jsem kabriolet s motorem 2.0 TSI (150 k), protože ten se ke stylovému autu hodí prostě víc, než hlučnější diesel nebo slabší benzinové jednotky. Brouk vypadal velmi dobře – vnější design dokreslovala nejen 18palcová kola, ale také paket R Design, dotvářející „sportovní“ vizáž.
V interiéru je sice patrná německá preciznost a také jistá strohost, ale proti ostatním koncernovým automobilům je vnitřní prostor Brouku prostě hravější a veselejší. Jednoduše řečeno je takový kulatější – palubní deska evokuje původního Brouka, v našem případě byla z černého leštěného plastu. Klasiku reprezentují i kulaté výdechy topení či centrální kaplička, mě potěšil detail v podobě tří kruhových ukazatelů na horní části palubní desky, kde byl mimo jiné i budík tlaku turba. Ostatní věci jsou ergonomicky dobře poskládané stejně jako u ostatních vozů koncernu VW, takže jim v podstatě není co vytknout, stejně jako příjemným sedadlům s efektním károvaným čalouněním.
Střecha se stahuje zhruba 20 vteřin, a to elektricky. Po složení vzniká otevřený prostor ve tvaru vany podle designové linie, která obepíná celou zakulacenou karoserii. Střecha se dá ještě zakrýt speciálním krytem, díky němuž vypadá zadní část trochu elegantněji a do prostoru netrčí její panty. Během jízdy dovnitř celkem fouká, ale to je u kabrioletů vlastnost, nikoliv vada. Dá se to řešit vytažením všech bočních okének. Výhodou je, že ani letní deštík vás nezaskočí, protože když se pohybujete, aerodynamika hází dešťové kapky až za auto.
Co se týče dalších vlastností auta, začnu motorem. Výkon 150 koní je pro Brouka důstojný. Turbem přeplňovaný čtyřválec má příjemný, sytý zvuk, celkem ochotně se vytáčí a Brouk s ním krásně zrychluje. V našem případě byl spojen s dvojspojkovou převodovkou DSG, což je věc, kterou bych si odpustil. Ne, že by byla vyloženě špatná, ale k Brouku se prostě hodí manuální převodovka. Podvozek byl i na výmolech dostatečně komfortní, řízení průměrné, ale k pohodlnému ovládání zcela dostačující. Na výraznějších nerovnostech bylo trochu patrné kroucení karoserie, ale nebylo to nic dramatického. Brouk je spíš autem pro dva, cestující na zadních sedadlech mají málo místa na nohy a musí se omezit.
V rámci faceliftu byly oznámeny i nové speciální limitované edice nového VW Brouka. V provedení s pevnou střechou vznikne #PinkBeetle, který vyniká nejen růžovým lakem, ale i detaily interiéru vyvedenými ve stejné barvě. Samozřejmostí je specifická výbava. Je asi jasné, že tento Brouk je určen především pro slečny a dámy. Chlapskou záležitostí je pak Beetle Cabriolet Denim, tato speciální edice Brouku zase vzdává hold modelu Bug Jeans ze 70. let. Je nabízen ve dvou odstínech, Pure White nebo Stonewashed Blue. Stojí na efektních 17palcových kolech připomínajících staré poklicové disky a například i v interiéru je nová textura tkaniny, odkazující na klasické džíny. Poslední edicí je Beetle Dune, nabízený jako kabriolet i kupé. Ten má zvýšený podvozek, výrazně okrovou barvu, speciální kola a další prvky. Vzdává hold legendárním „dunovkám“, které nadšenci stavěli z Brouků v 60. a 70. letech hlavně v Kalifornii. Tento styl se později rozšířil do celého světa.
Právě v současnosti přichází do prodeje faceliftovaný VW Brouk, který nabízí trochu změněnou nabídku motorů. Dvoulitrový turbobenzin, který jsem testoval a pro vůz ho považuji za nejvhodnější motor, už v ČR koupit nelze. Najde své umístění pouze u verze Dune, kde dosáhne výkonu 220 koní. Běžný Beetle či Beetle Cabriolet si musí vystačit s různými verzemi motorů 1.2 a 1.4 TSI s výkony od 105 do 150 koní. Výkon nejsilnější benzinové verze tedy zůstane stejný jako testovaného dvoulitru, ovšem objem a hladší chod bude menšímu motoru chybět. V nabídce jsou i naftové jednotky, konkrétně dvoulitrové TDI s výkonem 110 nebo 150 koní, což jsou shodné parametry jako u verze před faceliftem.
VW Brouk je stylové auto, takže jeho ceny jsou nastaveny trochu výš, než v případě běžných modelů značky. Model Beetle Cabriolet 1.4 TSI (150 k) se sedmistupňovou převodovkou DSG (tedy srovnatelný s testovaným vozem) stojí 659 900 Kč. Není to málo, ale zase to není přehnaná cena – Brouků se prodává hodně a výrobce určitě chce, aby tomu tak bylo i nadále.
Celkově se mi s Broukem jezdilo příjemně, ačkoliv je fakt, že lépe v něm bude vypadat žena než muž. Ne, že by to bylo vyloženě holčičí auto (jako například Citröen DS3), ale někteří chlapi se v něm nemusejí cítit úplně ve své kůži – ostatně to byl i můj případ.
Plusy:
Jízdní vlastnosti, styl, pohodlné ovládání, komfort podvozku, motor
Minusy:
Reakce převodovky DSG, po faceliftu chybí dvoulitr, místo na zadních sedadlech
Verdikt:
VW Brouk je úspěšný koncept a já věřím, že bude i nadále. Auto je efektní, stylové a staví na dlouhé historii, takže se vůbec nevidím, že je tak žádané. Jak je patrné z fotografií, facelift ho ještě oživuje, ale mrzí mě, že se u nás pro běžné verze neprodává benzinový dvoulitr, který vyniká příjemným charakterem. Nevěřím, že jednotka 1.4 TSI ho dokáže plně nahradit.