Dacia Duster: Zapomeňte na předsudky
Dacia Duster
Že je Dacia auto pro chudé? Ne, tímto hloupým klišé se dnes nikdo normální neřídí. Dacia sice prodává levná auta, ale ta si na nic nehrají a fungují. Například velmi oblíbený Duster má navíc široké možnosti využití.
Značka Dacia prošla pod vedením francouzského Renaultu důslednou proměnou, která ji posunula z provinčního montéra nekvalitních „plechovek“ na kolech v plnohodnotného výrobce automobilů, jenž svým úspěchem překvapuje samotnou mateřskou značku.
Dacia je skutečně prodejně velmi úspěšná a model Duster to přesně vyjadřuje. Například ze statistik prodaných nových vozů, které sestavuje Sdružení automobilového průmyslu (SDA) je vidět, že v období 1–11/2016 byl Duster v ČR druhým nejprodávanějším autem kategorie SUV/terénní. Nové majitele našlo 3958 aut a sebevědomou Dacii předběhla pouze domácí Škoda Yeti (5088 ks). To už něco znamená, takže se ptám, proč je Duster tak úspěšný?
Odpověď je jednoduchá – Duster je jednoduchý, odolný, spolehlivý, hezký a hlavně levný. Citlivě upravená technika z Nissanu Qashqai (mimochodem, 4. nejprodávanější model kategorie) a kompaktní karoserie neotřelých tvarů s krátkými převisy a rozvorem mu navíc dodává nečekané schopnosti. Pohon všech kol tvořený elektrohydraulickou spojkou se dá navíc (na rozdíl o mnohých konkurentů) ovládat manuálně. Má tři režimy 2WD (pohon přední nápravy), AUTO (sám připojí do akce zadní kola v případě prokluzu předních) a Lock (pevně rozdělený točivý moment mezi nápravy). V terénu je výhodou i velmi krátká jednička, která lehce simuluje redukční převodovku.
Interiér Dusteru odpovídá tomu, že se jedná o levné auto – ač zaujme neobvykle tvarovanou palubní deskou, je jednoduše řečeno plastový. Sedadla jsou průměrná, ale vnitřní prostor pohodlně pojme pět pasažérů a zavazadla. Pro ty je určen dostatečný, snadno přístupný zavazadlový prostor o velikosti 408 l (o 67 méně než u verze 4x2). Na Dusteru mě bavilo jednoduché, přehledné ovládání všech prvků – dokonce i obrazovka dotykového multimediálního systému Media Nav Evolution (včetně navigace za přátelských 7500 Kč) funguje průměrně dobře. A také výhled a snadný přehled o celém autě, který zjednodušoval manévrování ve složitějším terénu.
Pod kapotou Dusteru můžete mít buď naftový (1.5 dCi o výkonu 109 k), nebo benzinové motory (1.2 TCe 125 k, či 1.6 SCe o výkonu buď 109, nebo 114 k). Rovnou říkám, že bych si raději vybral úspornější turbodiesel. Nyní jsem ale vyzkoušel jednotku 1.6 SCe, což je lehce staromódně působící atmosférický motor. Jeho projev – tedy hlavně plynulé vytáčení a zvuk – se mi líbil, ale spotřeba někdy i přes 9 l / 100 km byla docela vysoká. Navíc jeho dynamika se dá s přivřeným okem nazvat maximálně průměrnou, a to se týká i testované silnější verze. Ale i tak mi byl motor sympatický – do jednoduchého auta se prostě hodí.
Jak již bylo řečeno, Duster je v terénu nečekaně schopným společníkem. Největší zásluhu na tom má samozřejmě zmíněná čtyřkolka (a vhodné pneumatiky), ale já bych vyzdvihl i další parametry. Patří mezi ně světlá výška 210 mm, přední nájezdový úhel 29,3°, přejezdový 23° a zadní nájezdový 34,9°. Duster stojí na rozvoru 2674 mm a při celkové délce 4315 mm činí přední převis 816 mm a zadní převis 825 mm. Brodivost dosahuje slušné hodnoty 350 mm. To vše pomáhá k tomu, že Duster se skutečně neztratí ani ve středním terénu (samozřejmě, jak opakuji často, pokud má vhodné pneumatiky).
Ačkoliv řízení slouží skutečně jen k zatáčení předními koly a nedá se od něj čekat žádný cit, celkový dojem z jízdních vlastností je pozitivní. Jsou velmi čitelné, kompaktní vůz se příjemně ovládá a je komfortní i v terénu. Své určitě udělaly pneumatiky Nokian 215/65 R16. Takto normálně vysokou pneumatiku už jsem na novinářském autě nezažil dlouho… Náklony v zatáčkách nebyly zbytečně přehnané a směrová stabilita dostatečná. Největší pochvalu ale zasluhuje pohodlný podvozek a celkový přehled o celém okolí auta.
Jak jsem již zmínil, Duster boduje u zákazníků i svou cenou. Nejlevnější verze s pohonem pouze předních kol stojí 249 900 Kč, slušně vybavený střed (s benzinovým 1.6 SCe) vyjde zhruba o 100 000 Kč dráž. A to je velmi slušné za schopný automobil s pohonem všech kol. Nejdražší Duster s motorem 1.5 dCi (109 k) vyjde ve výbavě Exception na 434 900 Kč, ale dá se s klidem napsat, že za 380 000 Kč máte Dustera se vším potřebným. Pak už vás může pouze těšit funkční auto, u nějž vás nebude štvát, pokud někde v lese odřete nárazník – provozní náklady jsou totiž také cenově velmi přátelské. Duster má výhodu v tom, že je stylový. V pohodě splní úlohu při objíždění revíru, pracovním nasazení v horském terénu nebo na stavbě, ale zároveň si ho dokážu představit jako stylové auto mladého aktivního páru, který se kvůli novému autu nechce zbytečně zadlužit. Duster vám sice nezvedne ego, ale nikdo vám ho nebude závidět. A účet za garanční prohlídku zaplatíte s nehraným úsměvem na tváři.
Plusy:
Schopnosti, prostor v interiéru, pohodlný podvozek, cena, výbava
Minusy:
Nepříliš pohodlná sedadla, vyšší spotřeba benzinového motoru, dynamika
Verdikt:
Pokud jste na Duster pohlíželi skrz prsty, doufám, že vám můj test pomohl změnit názor. Je to skutečně dobré, levné, funkční auto, které si na nic nehraje – a to ho ctí. Snadno se ovládá, na silnici se chová neutrálně a v terénu předvádí nečekané schopnosti. A za ty peníze? Ať se rozhlížím sebepozorněji, alternativu nenacházím.