Volvo V90 Cross Country: Elegantní a plné technologií
Volvo V90 Cross Country
Jako jeden ze dvou českých novinářů jsem měl možnost být naživo při tom, když se ve Švédsku Volvo rozhodlo odhalit svou zatím poslední novinky, která zároveň kompletuje nejvyšší devadesátkovou řadu této automobilky. Jaké je zbrusu nové Volvo V90 Cross Country?
Když před dvaceti lety reagovalo Volvo na situaci na celosvětových trzích tím, že mezi normální auta a velké offroady včlenilo svůj kombík V70 XC, byla to trefa do černého. A u toho také zůstalo v následujících letech, jak přicházely nové generace. Auto, které nabízelo slušné jízdní vlastnosti a vysoký komfort při běžném používání a zároveň díky pohonu všech kol a vyšší světlé výšce zvládlo i jízdu v méně náročných terénních pasážích, se za poslední dvě dekády stalo pro mnohé synonymem Volva. Ne malé modely, ne velká SUV, ale kombík, který dostojí tomu, jak vypadá – sveze vás za dobrodružstvím a je jedno jestli k vodě, do lesa, do hor či na lyže. Jakkoliv nemáme v Česku kdovíjak extrémní klimatické a přírodní podmínky, získal si tento model spoustu příznivců i u nás – zejména pak z řad právníků, lékařů či umělců.
Design se mírní…
Poslední čtvrtá generace byla představena pod označením Volvo V90 Cross Country před pár dny ve Švédku a já byl přímo u toho. Zatím se s novinkou nejezdilo, ale i tak je vždy mnohem lepší vidět auto naživo, než o něm psát jen podle fotek. Jak tedy působí? Logickou příbuznost s výchozím kombíkem V90 nemá smysl zmiňovat, ale několika zásahy se skutečně podařilo optimálně umístit V90 Cross Country přesně mezi normální V90 a velké SUV XC90, které této řadě vévodí. Světlá výška byla zvýšena o citelných 57 milimetrů a má hodnotu 210 mm a je hlavním rozlišovacím znakem. Proč hlavním? Protože další úpravy jsou decentně elegantní a ne tak výrazné, jak bylo u tohoto modelu v minulosti zvykem. I novinka má samozřejmě plastové lemy kolem blatníků, ochranu podvozku, jiný zadní nárazník, ale třeba při pohledu zepředu nic vyloženě výrazného nenajdete. Stejně tak zmizely masivní střešní ližiny a jsou nahrazeny nerušivými integrovanými lištami. Šéfdesignér Thomas Ingenlath tento trend potvrzuje. Šlo o záměr, který reaguje na to, že podle Volva už lidé u takto pojatých aut nechtějí tak výrazné prvky. Dokonce je v nabídce i možnost i zmíněné plasty nechat vyrobit v barvě karoserie. Na druhou stranu si však můžete vybrat až 21palcová kola, a ty také jen tak někdo nepřehlédne – mimochodem při parkování k chodníku se vám bude určitě hodit systém kamer, který dokáže na displej přenést detailní obraz okolí vozu.
…ale funkce zůstává
Nic se ale nemění na faktu, že V90 Cross Country je autem, které v pohodě zvládne i nepříznivé podmínky a lehčí terén. Všechny motory (2x benzin a 2xdiesel) jsou kombinovány s pohonem všech kol, podvozek modulární platformy SPA dostal jiné naladění a odlišné jsou i pneumatiky, jež jsou odolnější a lépe zvládají drsnější zacházení. Mimochodem ve standardní nabídce jsou kola o rozměrech 18-20 palců, jako součást příslušenství si můžete objednat i 21palcové disky! Přidejme zadní vzduchové odpružení, možnost volby jízdní charakteristiky (u Cross Country včetně módu Off-road) a celkově komfortní jízdní projev verze V90, a lze s notnou dávkou jistotu tvrdit, že i s V90 Cross Country bude velmi příjemná jízda.
Technika poplatná trendům
Také Volvo V90 Cross Country bude mít pod kapotou výhradně čtyřválcové motory, což je příspěvek značky záchraně naší planety. Jak dobře si poradí s dvoutunovým kombíkem a kolik paliva každých sto kilometrů odčerpají z 60litrové nádrže, zjistím až při prvním praktickém testu, zatím se musíme spokojit s tím, že na papíře vypadají hodnoty výkonu (spektrum od 190 do 320 koní) a spotřeby (u dieselů kolem 5,5 l/100 km a u benzinových motorů kolem 7,5 l/100 km) docela slibně.
Služebníček
Auta plná technologií a nejrůznějších systémů jsou dnes již běžným koloritem, ale Volvo se snaží jít v tomto ohledu ještě dále, a to nejen v oblasti bezpečnosti. V té kromě již známých systémů přináší třeba antikolizní asistent, který by měl detekovat a zabránit srážce s většími zvířaty. Tuto funkci značka vyvíjela a testovala posledních pět let. Krokem do budoucnosti je rovněž Pilot Assist, tedy systém, který již dnes umožňuje poloautomatickou autonomní jízdu a je jakýmsi mezikrokem k plně samočinnému řízení.
Český trh
Dosavadní Volva z řady XC70 se u nás těšila mimořádné popularitě a nic nenasvědčuje tomu, že by to u novinky mělo být jinak. Naopak, jak XC90 tak V90 se prodává velmi dobře a právě Cross Country si bere to nejlepší z obou zmíněných modelů. Ceník a tedy i objednávky, budou uvolněny 4. října a první vozy se k nám dostanou až v prvním kvartále 2017.