Volkswagen Golf GTI Performance: Čtyři dekády vývoje jsou znát
Volkswagen Golf GTI Performance
Klasický zástupce třídy hot-hatchů právě slaví 40 let od prvního představení GTI. Během let se mnohé změnilo, ale něco také zůstalo: silný motor v ovladatelném, kompaktním autě.
Při pohledu do ceníku je jasné, že místo Golfu GTI si racionálně uvažující člověk pohodlně koupí o třídu větší auto. Jenže GTI je silná značka, která má v nabídce německé automobilky stálé místo už velmi dlouhou dobu a je velmi nepravděpodobné, že by současná generace nenašla své obdivovatele. V nabídce je hned několik variant – kromě naftového GTD o výkonu 184 koní je to benzinová verze s výkonem buď 220, nebo 230 koní. Já testoval právě tu silnější, značenou Performance, navíc spojenou s tradičním šestistupňovým manuálem (za příplatek můžete mít i šestistupňovou dvouspojku DSG). Zmíním ještě, že pro opravdové nadšence do stylu GTI automobilka nabízí edici Clubsport, která dosahuje dokonce výkonu 265 koní.
Základní cena činí GTI Performance činí 681 900 Kč, a pokud se vůz rozhodnete trochu dovybavit (například xenony či navigace nejsou v ceně, automatická klimatizace ano), snadno se dostanete přes 700 tisíc. Ve světě ostrých hatchbacků nižší střední třídy je to celkem běžná cena, takže v tomto ohledu GTI určitě není předražené.
Konzervativní design
Co se týče designu, GTI je (podobně jako ostatní auta z flotily VW) spíše umírněné. Konzervativní tvary jsou u evropských zákazníků oblíbené, tak proč je měnit. Ale jisté odlišnosti proti běžnému golfu tu přece jen jsou – například velká kola skrývající masivní brzdové třmeny nebo červená linka na masce chladiče. Zadní část zdobí černě lakovaný difuzor a dvojice leštěných koncovek výfuků. Zaujal mě vnitřní prostor, tedy zejména sportovní sedadla s tradičním károvaným vzorem, který byl v módě v 70. letech. Vypadá skvěle i nyní a navíc sedadla výborně drží tělo v zatáčkách. Do ruky velmi pohotově padne i tříramenný volant s logem GTI a stylová řadička připomínající golfový míček. Jelikož funkční a velmi dobře ergonomicky vymyšlený interiér dobře znám, zaměřím se raději na jízdní dojmy.
Základem auta (a v případě GTI to platí dvojnásob) je motor. V tomto případě se jedná o turbem přeplňovaný dvoulitr TSI, nabízející zmiňovaných 230 koní při 4700 až 6500/min. Točivý moment vrcholí hodnotou 350 Nm, která je k dispozici již od nízkých 1500/min. Vzhledem k pohotovostní hmotnosti 1382 kg (velmi dobré) zvládne GTI Performance zrychlení na stovku za 6,4 s a dosáhne maximální rychlosti 250 km/h. Možná vás napadne: cože? Golf, který jezdí 250 km/h? Také mě to překvapilo. Ještě že má za kopcem autobahn, protože to jsem musel vyzkoušet… Ale postupně!
Větší síla než na papíře
Jakmile je motor zahřátý, zkouším, jaký má vlastně charakter. A jsem příjemně překvapen, síla se dostavuje už v nízkých otáčkách a motor se ochotně, velmi lineárně vytáčí. Upřímně bych dokonce řekl, že má větší sílu než je napsaná v technických údajích… Rychle se dostává k omezovači a přitom žene kompaktní hatchback kupředu. Se šestistupňovou převodovkou se výtečně spolupracuje, má krátké a přesné dráhy a funguje bez zádrhelů. Zvuk motoru – dnešní auta jsou bohužel trochu sterilní a platí to i GTI. Zvuk je brumlavý, ale velmi utlumený. Vylepšit se to dá přepnutím do sportovního módu, ovšem potom se do kabiny ozývá syntetický rachot, který raději vypínám.
Co se týče jízdních schopností, i běžný golf s motorem 1.2 TSI patří oprávněně na vrchol třídy. GTI je samozřejmě ještě mnohem dál – v zatáčkách se jen minimálně naklání, krásně drží na asfaltu a obstojně žehlí české nerovnosti klikatých okresek. Paráda! K tomu dodávám, že progresivní řízení je velmi přesné a dodává dostatek jistoty i při jízdě na limitu. Otevírá se německá dálnice a já zkouším maximální rychlost. Po adrenalinové chvilce uznávám, že auto je skutečně velmi stabilní i ve vysokých rychlostech a velmi dramaticky zrychluje i za hranicí 150 km/h. Ručička tachometru se dostala téměř do konce a jediné okamžiky, při kterých jsem zaznamenal jak rychle jedu, byly při brždění: vůz trochu znejistěl a ozvalo se ESP. Ostatně pokud ho na okreskách vypnete, právě na brzdách poznáte radostné „tancování“ auta při prudkých manévrech. Jediné, co bych přeplňovanému motoru odpustil je otravné tlačítko start-stop, které jsem musel neustále vypínat.
Základem je dvoulitrový čtyřválec TSI s rozvodem DOHC a turbodmychadlem, který splňuje emisní normu Euro 6 (má technologie BlueMotion). Přenos síly zajišťuje šestistupňová manuální převodovku. GTI Performance má navíc elektronicky řízenou uzávěrku diferenciálu VAQ, která pomáhá krotit přetáčivost a zvyšuje trakci v zatáčkách. Brzdové kotouče o průměru 17 palců mají červeně lakované třmeny, sportovní podvozek je o 15 mm nižší než v případě sériového vozu. Progresivní řízení mění účinek dle toho, kde se pohybujete – ve městě umožňuje snadné manévrování, na okresce je tuhé a přímé.
Jízda s GTI je zábavná a celé auto je tak solidně poskládané, že mu prostě už od začátku věříte. I přesto, že během testu bylo teplo a já jezdil na zimních pneumatikách, limity byly velmi daleko a méně zkušeného řidiče by GTI mohlo hodně naučit…
Pak je tu ještě jeden pohled: Golf je praktické auto, které nabízí 380 až 1270 litrů zavazadlového prostoru. Ani sportovní verze tento objem ničím neomezuje, i přes vysoký výkon se jedná o použitelné auto s pěti dveřmi, které pohodlně pojme pasažéry i náklad. Pokud mu pobídkou nezměníte charakter, bude příjemným společníkem, se kterým normálně zaparkujete a v klidu projedete městskou džunglí. A nakonec – víceméně jezdí za 10 litrů…
Plusy:
Výkonný motor, velmi schopný podvozek, sedačky, řazení, řízení
Minusy:
Falešný zvuk motoru, vyšší cena této verze, start-stop systém
Verdikt:
Golf GTI je tak dobré auto, že je těžké mu něco vyčítat. Ve všech objektivních disciplínách dokazuje své přednosti, je z něj cítit německá kvalita a své majitele nesežere. Po týdnu za volantem musím ale uznat, že mu trochu chybí jakási živočišnost, kterou objevíte třeba u Megane RS. A to je to jediné, co by mě mrzelo.