Skandál v Německu. Nové fotbalové dresy moc připomínají nacistické runy, Adidas couvá
NEPOVEDENÝ DESIGN
V sousedním Německu řeší kauzu, která se ze světa sportu přelila i do politiky. Výrobce fotbalových dresů německé reprezentace pro nadcházející evropský šampionát Adidas totiž musí upravit design souprav poté, co média upozornila na jejich podobnost se symbolem používaným nacistickými jednotkami SS.
Na otázku pochybné symboliky poprvé upozornil historik Michael König, podle něhož je design souprav „velmi sporný“. Obzvláštní kontroverze se rozjely okolo čísla 44, které nejvíce připomíná zkratku SS. Nacistické Německo si tuto germánskou runu přivlastnilo během druhé světové války.
Dennoch nehmen wir die Hinweise sehr ernst und möchten keine Plattform für Diskussionen bieten. Gemeinsam mit unserem Partner 11teamsports werden wir ein alternatives Design der Nummer 4 entwickeln und mit der UEFA abstimmen. (2/2)
— DFB (Verband) (@DFB) April 1, 2024
Mluvčí společnosti Adidas Oliver Brüggen popřel, že by podobnost soupravy s nacistickými symboly byla záměrná. „Jako společnost jsme odhodláni vystupovat proti xenofobii, antisemitismu, násilí a nenávisti v jakékoli podobě,“ uvedl. Pro BBC pak firma uvedla, že čísla na dresech navrhl Německý fotbalový svaz (DFB) a jeho partneři.
Svaz následně uvedl, že design přezkoumá. „DFB zkontroluje čísla 0-9 a poté předloží čísla 1-26 UEFA k posouzení. Žádná ze zúčastněných stran neviděla v procesu tvorby návrhu dresu blízkost nacistické symboliky,“ distancoval se svaz na síti X. „Přesto bereme tyto informace velmi vážně a nechceme poskytovat platformu pro diskusi. Společně s naším partnerem 11teamsports vyvineme alternativní návrh čísla 4 a zkoordinujeme jej s UEFA,“ dodal. Adidas navíc zakázal prodej dresu s číslem 44.
Adidas vyrábí německé dresy od 50. let minulého století, mnohé proto popudilo, že německá fotbalová reprezentace od roku 2027 nemá hrát v jeho dresech. Rozhodnutí Německého fotbalového svazu (DFB) dát přednost americkému výrobci sportovní módy Nike označili někteří politici za nevlastenecké.
„Německý fotbalový dres bez tří pruhů si dokážu představit jen těžko. Adidas a německá fotbalová reprezentace pro mě patřily vždy k sobě, je to kus německé identity,“ řekl německý ministr hospodářství za Zelené Robert Habeck. Německému fotbalovému svazu vzkázal, že by si přál „více lokálního patriotismu“.
Firma Adidas sídlí v bavorském Herzogenaurachu a podle údajů z roku 2022 pro ni pracuje více než 59 000 lidí. Deník Die Welt napsal, že projev vlastenectví je u Habecka překvapivý. Jeho odpůrci s oblibou připomínají citát z jedné jeho knih, kde psal o tom, že „z lásky k vlasti mu bylo vždy na zvracení“.
Německý sociálnědemokratický ministr zdravotnictví Karl Lauterbach rozhodnutí vyměnit dresy od Adidasu za oblečení od Nike označil za „chybné“ a posteskl si, že „komerce ničí tradici a kousek vlasti“.
Bavorský premiér Markus Söder uvedl, že to, „že národní jedenáctka hraje ve třech pruzích, bylo stejně jasné, jako že míč je kulatý a utkání trvá 90 minut“. Připomněl, že v roce 1954 výhra německé fotbalové reprezentace na světovém mistrovství znovu zemi dala pocit sebevědomí. Tehdy fotbalisté měli na sobě poprvé vybavení od firmy Adidas a stejně tomu bylo při všech dalších třech jejich výhrách na světovém šampionátu. Proto Söder považuje za „špatné a nepochopitelné, že tento příběh má nyní skončit“. Německý fotbal podle politika z konzervativní Křesťanskosociální unie (CSU) nemá být „míčem v souboji mezinárodních koncernů“.
Německý ekonomický deník Handelsblatt s odvoláním na své zdroje napsal, že Nike zaplatí německému svazu ročně devítimístnou částku v eurech. S minimálně 100 miliony eur (přes 2,5 miliardy korun) ročně tak DFB dostane nejméně dvakrát více než současných 50 milionů eur ročně od Adidasu.