Proč chcete zemřít? ptá se etická rada pana Gärtnera
ÚRYVEK Z KNIHY BŮH
Nejen život. Technologie prodloužily i umírání. Ferdinand von Schirach se v divadelní hře Bůh zamýšlí nad tím, jestli je eutanazie správnou odpovědí na tuto výzvu. Slovo dostává ateista i biskup, etička i člověk, který – ač zdráv – touží umřít. Kdo je Bůh z názvu? Šifra pro toho, komu patří náš život. Vyšší moci, společnosti, blízkým – nebo nám samým? Pozvolna se rozvíjí dilema. Žijeme-li ve svobodné společnosti, měli bychom si i o smrti moci rozhodnout sami, ani lékaři by o nás neměli rozhodovat jako bohové. Ale když kývneme na eutanazii, nebude mít stát povinnost pomoci i těm, kteří „jen“ nechtějí žít, přestože nejsou nemocní? Právě tak argumentuje protagonista hry: Povinnost žít přece neexistuje. Přinášíme krátký úryvek.
1. DĚJSTVÍ
Zasedá etická rada. Předsedkyně, Gärtner, Brandtová, Kellerová, Biegler, Littenová, Sperling a Thiel jsou na jevišti. Na stolech jsou mikrofony. Před všemi zúčastněnými leží spisy, notebooky a tablety.
PŘEDSEDKYNĚ (k publiku)
Dámy a pánové, otvírám tímto veřejné zasedání etické rady. Srdečně vám děkuji, že jste se dnes dostavili. Rada se tentokrát sešla na vlastní popud. Jde o následující případ: Richard Gärtner, kterého tímto zdravím (předsedkyně kývne jeho směrem), požádal Spolkový institut pro kontrolu léčiv a lékařských produktů o smrtelnou dávku pentobarbitalu sodného. To je přípravek, který v jiných zemích používají organizace poskytující eutanazii. Pan Gärtner deklaroval, že si chce vzít život. Mimořádné na této situaci je, že pan Gärtner není nevyléčitelně nemocen ani netrpí bolestmi, nýbrž je naprosto zdravý. Spolkový institut pro kontrolu léčiv vydání uvedeného přípravku odmítl. Poté se pan Gärtner obrátil na svou praktickou lékařku a požádal ji o pomoc se sebeusmrcením. Tolik shrnutí skutkového stavu případu. Otázka, která před námi, dámy a pánové, leží, zní jednoduše: Člověk, který už nechce žít, požádá o lékařskou pomoc při svém odchodu z tohoto světa. Přednedávnem vydal Spolkový ústavní soud nález, který garantuje práva lidí, jako je pan Gärtner. Díky němu máme v Německu velmi liberální zákonnou úpravu. Diskuse ve společnosti tím však neskončila – právě naopak. Z právnického hlediska byla otázka, zda lékař smí někomu pomoci se sebevraždou, zodpovězena. Etická otázka ale zůstala: Smí tedy lékař takovému člověku se sebevraždou pomoci? O této otázce budeme dnes hovořit.
BIEGLER
Se sebeusmrcením.
PŘEDSEDKYNĚ
Jak prosím?
BIEGLER
Měli bychom říkat „sebeusmrcení“, nikoli „sebevražda“. Zabít sám sebe nemůže být vraždou.
PŘEDSEDKYNĚ
Ano. Dobře. Jak tedy na tuto otázku odpovíme? Smí lékař pomoci při sebeusmrcení? Je to z etického hlediska správně? O tom budeme dnes diskutovat. Přizvali jsme si k tomu pana Gärtnera, jeho advokáta a také jeho praktickou lékařku. Máme zde také tři znalce, kteří nás při našem rozhodování podpoří.
(pokývne všem jmenovaným)
Paní profesorka Littenová z právnické fakulty, pan profesor Sperling z lékařské komory a pan biskup Thiel.
(k publiku)
Dámy a pánové, vy jste jako členové etické rady nezávislí. Při pozdějším hlasování se budete řídit pouze tím, co pokládáte za rozumné a správné. Nějaké dotazy či připomínky?
(Předsedkyně se dívá do publika, pak na zúčastněné na jevišti, kteří vrtí hlavami.)
Děkuji. Můžeme začít. Pane Gärtnere, mohu vás poprosit, abyste předstoupil?
Gärtner jde dopředu a sedá si.
PŘEDSEDKYNĚ
Děkuji vám, že jste svůj případ zveřejnil a jste ochoten nás zde informovat.
GÄRTNER
Vlastně ochoten nejsem.
PŘEDSEDKYNĚ
Cože?
GÄRTNER
Nejsem ochoten vás informovat.
PŘEDSEDKYNĚ
Tomu rozumím, ale rádi bychom pochopili vaši situaci. Takže, pane Gärtnere, mohl byste nám vysvětlit, oč přesně vám jde?
GÄRTNER
Chci zemřít.
PŘEDSEDKYNĚ
Proč? Nejste přece nemocný, pokud vím?
GÄRTNER
Až na nějaké ty stařecké neduhy jsem docela zdravý.
PŘEDSEDKYNĚ
Proč tedy chcete zemřít?
GÄRTNER
Protože už nechci žít.
Konec úryvku.
Divadelní hra Ferdinanda von Schiracha Bůh, kterou přeložil Ondřej Šebesta, vychází jako první svazek v rámci řady Svár, kterou vede Tereza Matějčková. Řada Svár má za cíl představovat filozofii, která není sevřena akademickým žánrem. První svazek, Bůh, může být čten jako filozofický dialog. Název edice odkazuje k přesvědčení zaznívajícímu v představené hře: „Místo vynuceného konsenzu raději přijmeme mírumilovný rozpor.“ Knihu Bůh si můžete koupit zde.