„Česku začne chybět ruská nafta a benzin. Můžete mít problémy“
ŠÉF SLOVNAFTU VILÁGI
Benzinové stanice u nás v posledních týdnech po předchozí době krapet nižších cen opět zdražují. A když se podíváme na přeshraniční důvody, může být ještě dráž. Nad Blízkým východem stále visí hrozba větší regionální války a v Evropské unii by za měsíc měla skončit výjimka, která umožňovala dovážet do České republiky ropné produkty vyrobené z ruské ropy. Právě těmi český trh zásobuje Slovnaft, součást maďarského koncernu MOL. Předseda představenstva Slovnaftu Oszkár Világi ale tvrdí, že při troše politické vůle toto zdražení možná ještě lze odvrátit.
Začněme podílem Slovnaftu na českém trhu.
Na českém trhu s ropnými produkty máme asi 20 procent. A jsou části jako Morava, kde máme polovinu. V objemu k vám dovážíme asi třikrát tolik dieselu co benzinu. Dokonce i když všechny vaše rafinerie jedou na sto procent, dokážou českou spotřebu pokrývat jen ze 70 procent. Ještě za Československa bylo zásobování českých zemí vymyšleno tak, že kapacita Slovnaftu byla dimenzována na společný trh, proto i po rozdělení státu Slovnaft mohl ten chybějící podíl na český trh dodávat. To je teď ohroženo.
Mluvíte o evropské výjimce na dovoz produktů z ruské ropy pro Českou republiku, Maďarsko, Polsko a Slovensko. Ta za měsíc končí. Máme se obávat?
Nápad vznikl na jaře 2022, jako součást snahy, aby se Evropa vymanila ze závislosti na ruské ropě. Ovšem trochu paradoxně ropa se z Ruska bude i po 5. prosinci smět dovážet dál. Jen skončí výjimka, která Slovnaftu umožňovala vyvážet produkty z ruské ropy do České republiky. Loni naše část Evropy začala zbytku Unie vysvětlovat, jak jsme tady na ruské ropě závislí. Že ta závislost je hlavně logistická, neboť nemáme v dostatečné míře infrastrukturu, která by vedla ropu odjinud. Nemáme přístavy. A musíme nějak dostávat ropu sem, do vnitrozemí. Jiné, alternativní cesty bohužel nemají takovou kapacitu jako ropovod Družba a nepokryjí kapacitu rafinerií ve střední Evropě. Že musíme dostávat ropu sem, do vnitrozemí. A že se to nedá vyřešit ze dne na den. Požadavek na výjimku vzešel tenkrát z maďarské strany, česká strana se k němu připojila s tím, že své zásobování dlouhodobě vyřeší rozšířením kapacity TALu (TAL, takzvaný Transalpský ropovod, vede z italského Terstu do Rakouska a do jižního Německa, kde se na něj v Ingolstadtu napojuje ropovod KPL vedoucí do české Nelahozevsi – pozn. red.). Toto vaše rozšíření má být dokončeno někdy během roku 2025. Ale výjimka vyprší už 5. prosince letos. Prostě Česká republika dnes nemá dostatek kapacity, aby zásobovala české rafinerie neruskou ropou. Kdybychom ji měli zásobovat zdola, přes Adrii, tak narážíme na problém s nedostatečnou kapacitou. Proto z pohledu Slovnaftu šlo u té výjimky právě o Českou republiku. Jste pro nás jediná země, kterou tato výjimka pokrývá. Jinak už nesmíme naftu a benzin z ruské ropy vozit nikam. Tedy kromě Ukrajiny. Na tu tyto sankce Evropské unie neplatí.
Celý text si můžete přečíst na ECHOPRIME nebo v digitální verzi časopisu. Od čtvrtka je na stáncích v prodeji i tištěné vydání Týdeníku Echo. Týdeník Echo si můžete předplatit již od 249 korun za měsíc zde.
Dopravujete přece ropu i ropovodem Adrie z Chorvatska, kudy se může přivádět ropa neruská. Tam na Čechy nic nezbude?
Takže rafinerie na českém území náš trh neuspokojí?
Dá se ta výjimka ještě prodloužit?
Co v takové situaci může česká vláda dělat?
Jak by výpadek těch 15 až 20 procent od Slovnaftu na našem trhu zahýbal s cenou nafty a benzinu?
Může se dalším faktorem ceny stát i válka na Blízkém východě?
Existuje nějaká pravděpodobnost, že Západ, tady asi hlavně Evropu, čeká ropný šok à la 70. léta?