Air Bank odpovídá Mastercard: nový způsob placení půjde reklamovat. Pomůže, kde neberou karty

BEZHOTOVOSTNÍ PLATBY

Air Bank odpovídá Mastercard: nový způsob placení půjde reklamovat. Pomůže, kde neberou karty
Ilustrační snímek. Foto: Shutterstock
1
Domov
Sdílet:

Debata o způsobech placení vyvolává už několik týdnů zájem médií i českého bankovního sektoru. Stížnosti ohledně mizejících terminálů se do jisté míry rozhodla vyřešit Air Bank, která chce letos spustit nový platební systém, který by se alespoň částečně vyhnul jedné z nejčastějších stížností obchodníků – poplatkům karetním společnostem a provozovatelům terminálů. Nápad tuzemské banky nevyvolal všude úplné nadšení, někteří se k němu staví rezervovaně a poukazují a to, že o nové metody není zájem, nebo že sníží uživatelský komfort. To teď Air Bank v reakci rozporuje.

Do celkového poplatku, který musí obchodníci odvádět za karetní operace, promlouvá několik složek. Patří sem jednak poplatek vydavatelské bance, který se pohybuje od 0,2 do 5 procent dle karty, pak poplatek karetní asociaci, průměrně 0,25 procenta. Dále poté poplatek za processing a clearing karetní transakce cca 0,5 koruny na transakci a poplatek za správu platební brány či amortizaci a servis terminálu, což se pohybuje od 200 korun měsíčně.

Jenže obchodník skládaný poplatek platí z přijaté částky, tudíž z částky včetně DPH. Reálný náklad pro podnikatele je tudíž ono konkrétní procento násobené efektivní sazbou DPH. Reálně je tedy důležitější celkový poplatek z čistého zisku obchodníka.

Air Bank v reakci na to oznámila, že testuje nový způsob plateb, který by toto řešil. Skepsi vyjádřila mimo jiné společnost Mastarcard. „Platební schémata, která využívají platby přímo z účtu na účet fungují a tzv. okamžité platby mezi bankami mají svůj smysl a využití. V obchodech jsou ale v praxi velmi vzácné, zejména kvůli tomu, že v porovnání s karetními schématy postrádají robustní reklamační systém, který přináší všem účastníkům záruky a jasné postupy v případě reklamací, neférového jednání nebo podvodů. Tento systém je mimochodem u karetních schémat ještě výhodnější než běžná zákonem daná spotřebitelská ochrana,“ upozorňuje Martin Dolejš, ředitel rozvoje prodeje společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

To Air Bank ale nově odmítá. „Reklamační proces s obchodníkem bude u našeho připravovaného řešení stejný jako u karetních společností, v tomto ohledu tedy chceme platícím zajistit stejné podmínky ochrany. Navíc, protože naše řešení pomůže tam, kde nyní nelze platit kartou, pomůže to ještě větší ochraně spotřebitele. Protože u plateb v hotovosti není možné už z principu využít nějaký reklamační systém,“ sdělila redakci mluvčí banky Jana Pokorná.

Další banky jsou proti

Další články zapojené do řetězce se na novinku také příliš netváří. „V současné době poskytuje UniCredit Bank na českém trhu téměř 23 000 platebních terminálů. Domníváme se, že klienti i obchodníci mají širokou škálu možností pro placení bezhotovostně,“ uvedl za banku mluvčí Petr Plocek.

„Neregistrujeme mezi našimi klienty jakýkoli růst zájmu o platební řešení na bázi QR kódů, naopak v případě platebních terminálů platí, že zájem o jejich využívání mezi našimi klienty vzrostl meziročně zhruba o 6-7 procent,“ říká zase mluvčí České spořitelny Filip Hrubý. Air Bank v reakci na to doplnila, že jí nejde o boj s terminály, ale o jejich doplnění.

Svou pozici pak brání i karetní společnosti a právě provozovatelé terminálů. „Výši poplatku si stanovuje na základě vstupních informací o obchodníkovi každý acquirer většinou individuálně. Je třeba si uvědomit, že některé poplatky jsou fixní za transakci, jiné procenta z výše transakce a další zase odvislé od typu použité karty a způsobu její akceptace. Výsledkem jsou tedy transakční náklady ve značném rozsahu, ke kterým je třeba přičíst náklady na prověření obchodníka a adekvátní marži pro poskytovatele,“ uvedla za společnost KB SmartPay Petra Kopecká.

Takzvané instantní platby firma registruje. „Je to další nový trend, kterému se budou muset všichni poskytovatelé bezhotovostních plateb časem přizpůsobit. Koneckonců platební karty byly vždy prostředkem k platbám z účtu držitele karty na účet obchodníka. I karetní asociace investují nemalé prostředky, aby se novým trendům přizpůsobily,“ říká KB SmartPay.

Platby mobilem nabírají na oblíbenosti

Bezhotovostní platby a konkrétně mobilem jsou čím dál tím oblíbenější. Podle červencového průzkumu KB SmartPay, dceřiné společnosti Komerční banky, přes dvě třetiny Čechů platí nyní výhradně bezhotovostně, konkrétně jde o 67 procent z nich.

Změna nastala i ve formě bezhotovostní platby, oblíbenost platebních karet významně dohání právě platba chytrým telefonem „Zřejmě hlavně mezi mladou generací vítězí filozofie, že telefon mám u sebe pořád, tak proč riskovat, že kartu ztratím. Takže přestože klasická platební karta zůstává číslem jedna v bezhotovostních platbách, o plných 10 procent se zvýšila frekvence placení smartphonem,“ uvádí Jitka Palatová ze společnosti.

Mizící platební terminály a návrat hotovosti byly pomalu českým letním tématem číslo jedna. Podle červnového průzkumu společnosti STEM/MARK pro poskytovatele bankomatů Euronet se každý čtvrtý Čech setkal s tím, že v obchodě přestali přijímat platební karty. Míst, kde karty akceptují, přitom narůstá.

Jedním z uváděných důvodů upřednostňování hotovosti je šedá ekonomika. Kupříkladu podle Asociace českého tradičního obchodu by vláda měla znovu zavést elektronickou evidenci tržeb (EET). Narovnalo by se tím podnikatelské prostředí a zvýšily příjmy státu, uvedli zástupci asociace v tiskové zprávě. Někteří obchodníci se podle ní mohou díky zrušení EET snáz vyhýbat placení daní, a to bez ohledu na to, zda umožňují platbu kartou či nikoliv. Následně to přináší konkurenční nevýhodu těm, kteří svou povinnost státu plní, uvedli.

„Z pohledu rovného přístupu k zdanění by si současná vláda měla skutečně poctivě a bez ideologických brýlí zanalyzovat, zda definitivní zrušení systému EET bylo tím správným krokem,“ uvedla asociace. Připustila, že za rozhodnutím obchodníků přijímat pouze hotovost mohou vedle záměru neodvádět daně stát také vysoké poplatky bankám a karetním společnostem nebo fakt, že jde o sezonní podnikání.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články