Praha sobě: Nejdříve vytlačit auta z Prahy a pak zdražit MHD o 50 procent

Praha sobě: Nejdříve vytlačit auta z Prahy a pak zdražit MHD o 50 procent
Betonové zátarasy, které původně obklopovaly zahrádky na uzavřeném Smetanově nábřeží. Foto: Echo24
Domov

PRAHA SOBĚ

Echo24

Od uskupení Praha sobě zaznívají paradoxní návrhy. Zatímco chce pokračovat v omezování automobilové dopravy v centru Prahy, mimo jiné i proto, aby byla pro Pražany atraktivnější městská hromadná doprava, zároveň ji hodlá cestujícím pořádně zdražit a to až o padesát procent. Kroky uskupení dlouhodobě kritizuje opozice, jasnou podporu však pro své návrhy nenachází příliš ani u koaličních stran.

Uvažované zdražení jízdného v pražské MHD, které by mělo údajně zmírnit dopady pandemie koronaviru, vyvolalo kritiku napříč politickými stranami. Podle poslance Petra Dolínka (ČSSD) jde o podraz na Pražany, ministr zahraničí Tomáš Petříček (ČSSD) označil přístup koalice ve vedení Prahy za „velmi asociální“. Proti záměru zdražit se staví opoziční ANO a plán se nelíbí ani ODS. „Pro rozvoj města platí pozitivní motivace. Chci-li nalákat řidiče do MHD, musím ji zatraktivnit. V případě aut dochází k omezováním a nyní koalice plánuje negativní krok i v MHD. Namísto zatraktivnění jde opačným směrem," řekl předseda zastupitelů ANO Patrik Nacher. „Současná magistrátní koalice se asi rozhodla připravit Pražany o zbytek jejich peněz," dodala předsedkyně zastupitelů ODS Alexandra Udženija.

Návrhem, který představil náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě), si zatím nejsou jistí ani koaliční Piráti a Spojené síly pro Prahu (TOP 09 a STAN). „Variantu drasticky vyšší ceny ročního kupónu MHD pro 330 tisíc Pražanů nepovažuji za správnou. Věřím, že naši lidé na magistrátu nakonec najdou dobrý mix mezi valorizací příjmů DPP, kvalitou a rozsahem služeb a udržitelností financí města. Začal bych úsporami a transparencí DPP," uvedl pirátský místopředseda Jakub Michálek. Podle předsedy dopravního výboru magistrátu Pavla Richtera (TOP 09) budou zdražení jízdného zastupitelé Spojených sil projednávat. „Nicméně důležitá je změna financování a fungování DPP," řekl.

Adam Scheinherr v poslední době vyvolal poprask i uzavřením části Smetanova nábřeží u Národního divadla, na kterém se nedohodl ani s městkou částí a ani se svými koaličními partnery. Kritika mířila i na nevkusné betonové bloky, kterými bylo místo upravené. Nyní plánuje náměstek pro dopravu Scheinherr výrazně zabránit vjezdu automobilů také na zbytek Smetanova nábřeží i na Malou Stranu. Spolu s tím plánuje podle Scheinherra magistrát v centru rozšířit či zřídit nové zastávky tramvají. Cílem je zlepšit cestování tramvajemi v centru a zklidnit automobilovou dopravu, řekl Scheinherr s tím, že o nich vedení města bude ještě jednat mimo jiné s městskými částmi.

MŮJ PLÁN SE ZKLIDNĚNÍM CENTRA A ZLEPŠENÍM PRŮJEZDU TRAMVAJÍ 🚋 Po Smetanově nábřeží a ulicemi Malé Strany jezdí páteřní…

Zveřejnil(a) Adam Scheinherr dne Čtvrtek 16. července 2020

Záměr kritizuje například předseda opozičního klubu zastupitelů ANO Patrik Nacher, podle něhož by mělo vedení města řešit důležitější věci, jako je dostavba vnitřního okruhu nebo výstavba družstevního bydlení. „Oceňuji, že o tom koalice alespoň jedná, protože dosud své nápady s nikým neřešila a pouze je oznámila. Vidím ale mnohem důležitější témata, která by měla řešit, toto není akutní. Navíc se mi nelíbí to salámové postupné omezování dopravy, ať už rozšiřováním cyklopruhů nebo zastávek," řekl.

„Praha je přetížena automobilovou dopravou, která je mj. největším pražským znečišťovatelem ovzduší. Zdražení MHD i snížení počtu spojů povede samozřejmě k tomu, že část lidí opět přesedne z metra, tramvají a autobusů do aut. To je naprosto absurdní. Nechápu pana (Jana) Čižinského (lídra hnutí Praha sobě), který se měl možnost seznámit s funkčním vídeňským modelem, a nyní člen jeho týmu přijde s tak nesmyslným návrhem,“ řekl k návrhům Prahy sobě poslanec ČSSD a bývalý náměstek primátorky Petr Dolínek.

„Místní volají po dalším zklidnění, Pražané po tramvajích, na které se lze spolehnout, a politici chtějí jednat o tom, jak projekt posouvat dál. Jde mi o kvalitní průjezdnost MHD, bezpečnost pěších a kvalitu veřejných prostranství," vysvětluje návrhy Adam Scheinherr.

Roční kupon by mohl zdražit z nynějších 3650 korun na zhruba 5500 Kč. V souvislosti se zdražením jízdného by se mohla zvýšit i cena parkovného. Podle informací ČTK je mezi opatřeními kromě zvýšení jízdného například posunutí věku, od kdy má cestující jízdné zdarma. Nyní je to 65 let. Zrušit by se mohlo také jízdné zdarma pro studenty a zůstalo by pouze pro děti. Ve hře je i takzvaná optimalizace MHD, tedy úprava tras a počtu spojů. Změny by měly zmírnit ekonomický dopad pandemie koronaviru.

Foto: Echo24.cz