Nafta ještě není mrtvá. BMW X3 prošlo faceliftem

BMW X3 M40d xDrive

Nafta ještě není mrtvá. BMW X3 prošlo faceliftem
BMW X3. Vyzkoušeli jsme nejsilnější vznětovou verzi značenou jako M40d, která byla zároveň doplněna o prvky z programu M Performance. Foto: BMW
9
Auto
Sdílet:

BMW X3 se aktuálně prodává ve třetí generaci a zároveň prošlo faceliftem. Vyzkoušeli jsme nejsilnější vznětovou verzi značenou jako M40d, která byla zároveň doplněna o prvky z programu M Performance.

Kompaktní SUV, to je v dnešní době zcela běžná a hojně prodávaná třída automobilů pro nejrůznější klientelu. Své zástupce tady má téměř každá značka, ty prémiové nevyjímaje. BMW X3 je na trhu již od roku 2003 a ve třetí generaci s designem od Calvina Luka se vyrábí v několika fabrikách po celém světě. Zjednodušeně lze říct, že s každou novou generací zraje a zlepšuje se.

Facelift se tradičně dotkl úprav přední a zadní části a došlo i na zvětšení ledvinek. Testovaný vůz navíc vynikal zařazením do programu M Performance, který individualistům nabízí možnosti, jak svůj vůz ještě víc ozvláštnit a vylepšit. Prvků je k dispozici spousta – od paketu M Shadowline s černými doplňky přes jednadvacetipalcová litá kola (standardem jsou dvacítky) až po laky BMW Individual (s cenovkou přes 135 000 Kč). Samozřejmostí jsou i možnosti úprav interiéru: prakticky je k dispozici tolik různých variant, že limitem je pouze majitelova fantazie.

I „základní“ výbava vrcholného M40d je ovšem zcela dostatečná – nechybějí skvělá sportovní sedadla, M sportovní volant s tlustým věncem, ambientní osvětlení, třízónová klimatizace, velká armáda elektronických pomocníků a vysoká úroveň konektivity. Interiér je tradičně krásně zpracován, žádné výtky nemohou směřovat ani ke konceptu ovládání systému iDrive či rychlosti a přehlednosti středového displeje. BMW tohle zkrátka umí – všechno je intuitivní, rychlé, jasné. V tomto ohledu by se mnozí mohli učit. Problém není ani s odkládacími místy či prostorem pro cestující vpředu ani vzadu. Pod víkem kufru se skrývá zavazadlový prostor o objemu 550 litrů (a až 1600 litrů po sklopení opěradel), což je taktéž pohodlně dostačující.

Tím nejvhodnějším pohonem je z hlediska poměru výkon/spotřeba tradičně řadový vznětový šestiválec. Ten nejsilnější využívá dvě turbodmychadla a je značen právě jako M40d. V praxi jde o třílitr s celkovým výkonem 340 k a hlavně točivým momentem 700 Nm, který je k dispozici již od 1750 otáček. I při relativně vysoké hmotnosti lehce přes dvě tuny s ním X3 zvládne zrychlit z nuly na stovku za 4,9 s a v rozletu ho zastaví až omezovač v rychlosti 250 km/h. Motor je spojen výhradně s osmistupňovou převodovkou ZF, které už léta není co vytknout. I se sametovým a točivým šestiválcem si rozumí náramně. Síla putuje na všechna kola za pomoci systému xDrive, taktéž tradičně velmi dobrého.

Zátah šestiválce je mocný prakticky v jakýchkoli rychlostech. Při jízdě oceňujeme zejména okamžité reakce na pobídky plynovým pedálem a plynulost. O dynamice samozřejmě netřeba pochybovat, ale jak je na tom spotřeba? Aktuální generace vznětových motorů jsou na vrcholu – i přes brutální výkon je spotřeba vlastně docela přijatelná. Při klidném ježdění klesá pod 8 litrů na 100 km, pokud je potenciál využíván víc, dostane se k 10 litrům na 100 km.

Z hlediska jízdních vlastností patří BMW k nadprůměru. Pokročilý podvozek krásně zvládá nerovnosti, jen v nejostřejším režimu se občas objeví rázy (související i se zmíněnými jednadvacetipalcovými koly, nechali bychom klidně dvacetipalcová). V řízení příliš citu hledat nelze a v zatáčkách je trochu znát vyšší těžiště, ale to je spíš vlastnost většiny zvýšených SUV. Z pohledu běžného uživatele jezdí X3 krásně a na silnici úspěšně maskuje rychlost.

Dá se říct, že BMW X3 zraje jako víno. Patří mezi to nejlepší, co lze v segmentu pořídit, a stále nabízí skvělý řadový šestiválec. Podle našeho názoru většině stačí verze 30d, která začíná na ceně 1,5 milionu Kč. Vrcholná M40d je sice skvělá, ale ruku na srdce, také zbytečně drahá – začíná na částce 1,9 milionu Kč, testovaná „nadupaná“ verze umí stát i 2,6 milionu Kč. I přesto, že jde o velmi dobré auto, je to přece jenom už dost…

 

Plusy:

Motor, pohon, interiér, ovládání.

Minusy:

Necitlivé řízení, vyšší cena a množství příplatků.

 

 

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články