Provozní zisk Škody Auto za devět měsíců klesl o 4,9 procenta, padá také Volkswagen
ZISK AUTOMOBILKY ŠKODA
Provozní zisk automobilky Škoda Auto za prvních devět měsíců letošního roku klesl na 856 milionů eur (21 miliard Kč) z loňských srovnatelných 900 milionů eur (22 miliard Kč). Ke snížení zisku přispěl hlavně rusko-ukrajinský konflikt. Negativní dopad růstu nákladů a vývoje směnných kurzů kompenzovalo zlepšení nabídky. Ve své výsledkové zprávě to v pátek oznámil mateřský koncern Volkswagen.
Tržby za leden až září vzrostly na 15,151 miliardy eur (371 miliard Kč) z 13,329 miliardy eur (326,4 miliardy Kč) loni.
Již dříve automobilka uvedla, že od ledna do září její odbyt meziročně klesl o 22,3 procenta na 544.500 vozů. V samotném září ale stoupl o 20,3 procenta.
Škoda Auto provozuje v České republice tři výrobní závody, vyrábí ale také v Číně, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Působí na více než 100 trzích. Začátkem tohoto měsíce oznámila, že vstupuje na vietnamský trh, evropské modely tam nabídne již v příštím roce.
Začátkem března Škoda Auto oznámila, že kvůli ruské invazi na Ukrajinu přeruší výrobu ve svých ruských závodech v Kaluze a v Nižním Novgorodu a zastaví export aut do Ruska. V loňském roce pro ni bylo Rusko druhým největším trhem.
Padají rovněž zisky Volkswagenu
Německé automobilové skupině Volkswagen klesl ve třetím čtvrtletí zisk po zdanění o 26,5 procenta na 2,13 miliardy eur (52,2 miliardy Kč). Automobilka musela zaúčtovat odpisy 1,9 miliardy eur v souvislosti s ukončení firmy Argo AI. Automobilka současně v pátečním prohlášení snížila výhled dodávek vozů za celý rok.
Tržby vzrostly o 24 procent na 70,7 miliardy eur. Zisk před úroky a zdaněním, který je důležitým ukazatelem úspěšnosti Volkswagenu, stoupl o 53 procent na 4,27 miliardy eur. Zaostal však za úrovní z doby před pandemií kvůli jednorázových položkám souvisejícím s pozastavením aktivit v Rusku a vstupem firmy Porsche na burzu. Automobilka se také stále potýká s problémy v dodavatelském řetězci a vysokými náklady.
Volkswagen potvrdil, že za celý letošní rok čeká zvýšení tržeb o osm až 13 procent. Snížil však výhled prodeje aut. Nyní čeká dodávky na zhruba stejné úrovni jako loni, zatímco původně čekal růst o pět až deset procent. Za devět měsíců letošního roku dodávky Volkswagenu klesly o 12,9 procenta.
Firma Argo ve středu oznámila, že nebude dále pokračovat ve své činnosti jako společnost a toto rozhodnutí učinila v koordinaci s akcionáři. Hlavními akcionáři firmy Argo je Volkswagen a americký Ford Motor, který také v souvislosti s ukončením podniku zaúčtoval výrazné odpisy. Firmy Ford a Volkswagen drží každá zhruba 39 procent akcií firmy Argo. Dvě procenta akcií vlastní firma Lyft a zbytek zakladatelé a zaměstnanci.
Volkswagen je největší automobilkou v Evropě. Koncern vlastní 12 značek. Patří mezi ně značky osobních automobilů Volkswagen, Audi, Seat, Škoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini a Porsche, nákladní vozy MAN a Scania a užitkové vozy Volkswagen a motocykly Ducati.
Volkswagen nyní hledá ve střední Evropě lokalitu pro továrnu na baterie pro elektromobily, takzvanou gigafactory. Rozhodnutí, zda bude v Česku, Maďarsku nebo Polsku, má padnout do konce letošního roku.
Případná výstavba gigafactory na 185 hektarech by mohla začít ve třetím čtvrtletí roku 2024 a továrna by mohla vyrábět v roce 2027. Počítá se s postupným vytvořením více než 4000 kvalifikovaných pracovních míst. Hodnota továrny má být 120 miliard korun.