ANO, ČSSD a KSČM prosazují v europarlamentu rychlost 30 km/h v obci. „Bojují proti autům,“ zní z ODS
OMEZENÍ RYCHLOSTI
Omezení rychlosti na 30 kilometrů v hodině v obytných zástavbách a nulovou toleranci k řízení pod vlivem alkoholu si přeje Evropský parlament (EP) a také někteří čeští europoslanci. Pro zavedení omezené rychlosti v obydlených zástavbách hlasovali čeští europoslanci ANO, ČSSD a KSČM, proti byli naopak Piráti, ODS, SPD či část TOP 09. Lidovci se zdrželi. Občanští demokraté nyní kritizují europoslance ANO, že pro omezení rychlosti hlasovali.
Evropský parlament svým úterním hlasováním Evropskou komisi vyzval, aby vypracovala a doporučila pravidla „bezpečného omezování rychlosti“ včetně „maximální rychlosti 30 km/h v obytných oblastech a oblastech s vysokým počtem cyklistů a chodců“. Zároveň zmiňuje možnost ponechat vyšší limit na hlavních tazích při současném „zajištění přiměřené ochrany nechráněných účastníků silničního provozu“. Hlasování ve Štrasburku dopadlo poměrem 615 ku 24 hlasům.
Europoslanci své hlasování zdůvodňují statistikami dopravních nehod. Úřady v zemích Unie v současnosti v souvislosti s dopravními nehodami ročně evidují na 22 700 mrtvých a asi 120 000 vážně zraněných. EP uvádí, že počty v tomto směru stagnují a že unii se nepodařilo mezi lety 2010 a 2020 splnit cíl v podobě snížení počtu obětí o polovinu.
Nová sada doporučení europarlamentu souvisí se snahou stanovit rámce pro unijní politiku bezpečnosti na silnicích pro roky 2021 až 2030. Je to součást širší iniciativy nazvané „Vize nula“, která se snaží zajistit, že do roku 2050 se bude počet obětí dopravních nehod na silnicích unijních zemí co nejvíce blížit nulové hodnotě.
Plošná omezení rychlosti na 30 km/h už platí v několika evropských městech, na konci srpna zavedla třicítku prakticky na celém svém území Paříž. Během prvních 15 zářijových dnů platnosti přineslo opatření jen minimální změny v dopravě, uvedla nedávno francouzská rozhlasová stanice RTL s odkazem na studii, kterou pro ni zpracovala společnost Coyote. Průměrná rychlost vozidel se údajně ve městě snížila o jeden kilometr v hodině z původních 23,7 km/h na 22,7 km/h. Ve městě ve sledovaném období ubyla asi čtyři procenta vozidel oproti průměru. Podle autorů analýzy se ale nedá spolehlivě určit, zda to způsobilo nové opatření.
Česká europoslankyně Kateřina Konečná (KSČM) při rozpravě označila text rezoluce za povedený a ocenila potvrzení snahy směřovat ke stavu „téměř nulového počtu obětí“. Členské státy EU by podle ní měly mimo jiné podporovat řidiče, kteří se chtějí zdokonalovat, například skrze „zážitkové kurzy bezpečné jízdy“. „Zkušenosti nabyté v těchto zkušebních místech mohou vést ke správnému rozhodnutí ve chvíli, kdy se náš život dostane na křižovatku mezi životem a smrtí,“ uvedla členka výboru EP pro dopravu a cestovní ruch.
Pro hlasoval také europoslanec Luděk Niedermayer (TOP 09). „Počet obětí se za posledních 20 let povedlo snížit o víc než polovinu, ale tisícům tragédií lze jistě zabránit,“ uvedl Niedermayer. „Cesta ke snížení vede přes různá opatření zahrnující lepší infrastrukturu, bezpečnější auta či účinné omezení faktorů, které za významným počtem nehod stojí,“ uvedl.
Na rozdíl od Konečné a Niedermayera ale většina z 21 českých europoslanců novou sadu požadavků nepodpořila. Deset jich hlasovalo proti návrhu a další dva, kterými byli lidovečtí poslanci Michaela Šojdrová a Tomáš Zdechovský, se zdrželi.
Proti zavedení rychlosti 30 km/h byl europoslanec Jiří Pospíšil (TOP 09). „Hlasoval jsem proti tomu, aby EP doporučil Komisi plošné zavedení maximální rychlosti 30 km/h ve všech městech, protože to nevyřeší bezpečnost, zkomplikuje to dopravu a povede to k delší emisní stopě. Navíc, tam, kde je vhodné nebo nutné třicetikilometrovou rychlost zavést, je to možné zavést lokálními opatřeními,“ řekl Pospíšil deníku Echo24.
Podobně se vyjádřila také europoslankyně Veronika Vrecionová (ODS). „Chápu snahy zvýšit bezpečnost silničního provozu. Vyšší investice do infrastruktury nebo vývoj v oblasti pasivní i aktivní bezpečnosti dopravních prostředků jdou správným směrem. Nemůžu však souhlasit s návrhy, které podporují europoslanci hnutí ANO na stanovení hranice maximální rychlosti 30 km/hod v některých částech obcí a měst. Zkušenosti z měst, kde byl tento limit plošně nastaven, jsou spíše negativní,“ uvedla europoslankyně Veronika Vrecionová, která kritizuje, že pro hlasovali poslanci ANO. „Kolegové patrně zastávají názor, že když auta nebudou jezdit, nikoho nezraní. Což je samozřejmě platný argument, který ale v praxi nemůže fungovat. Boj proti automobilové dopravě dopadne především na lidi, kteří jsou na tomto způsobu dopravy závislí,“ dodala Vrecionová.
Europoslankyně Martina Dlabajová (za ANO) argumentuje tím, že jde jen o rychlost v obytných zónách, jež je už i tak v ČR omezena na maximálních 20 km/h. „Dopravní nehody na evropských silnicích ročně připraví o život tisíce lidí a další desítky tisíc při nich utrpí vážná zranění, bezpečnost silničního provozu je proto naprostá priorita. Zprávu jsem podpořila, protože navrhuje konkrétní opatření, která chtějí počet obětí na silnicích snižovat. K nim patří například stavba bezpečných přechodů pro chodce nebo bezpečné a viditelné přejezdy pro vozíčkáře. Vzhledem k tomu, že až za třetinu smrtelných dopravních nehod může nedodržování předepsané rychlosti, zpráva vybízí Evropskou komisi, aby doporučila její bezpečné omezování a jako příklad uvádí maximální rychlost 30 km/h v obytných zónách. Ty dobře známe také z českých sídlišť jako místa, kde si volně hrají děti a pohybují se lidé na kole. V Česku v těchto rezidenčních zónách už dnes platí maximální rychlost 20 km/h,“ sdělila Dlabajová deníku Echo24.